AIS för båtar – Så fungerar Automatic Identification System

|1/08, 2021

AIS för båtar – Så fungerar Automatic Identification System

Lär dig varför AIS är avgörande för sjösäkerhet, skillnaden mellan klass A och B, och hur du integrerar AIS med NMEA 2000 och moderna navigationssystem.

AIS är ett obligatoriskt system på alla kommersiella fartyg över 300 ton och passagerarfärjor enligt SOLAS-konventionen. Idag används AIS även på många fritidsbåtar världen över. Men vad gör AIS, och varför är det så viktigt för sjösäkerheten?

Vad är AIS?

AIS står för Automatic Identification System. Det är ett spårningssystem som automatiskt överför information om fartyg, inklusive identitet, position, kurs och hastighet. Denna data används av andra fartyg och landstationer för att undvika kollisioner och förbättra trafiksäkerheten på vattnet.

Hur fungerar AIS?

Varje AIS-system består av en VHF-sändare, två VHF TDMA-mottagare, en VHF DSC-mottagare och standard marina kommunikationslänkar (IEC 61162/NMEA 0183) till fartygets display och sensorer. Position och tid hämtas från en GPS eller GNSS-mottagare. AIS använder två fasta frekvenser: AIS 1 = 161,975 MHz och AIS 2 = 162,025 MHz.

Vilken information skickas via AIS?

  • Statiska data: Fartygsnamn, IMO-nummer, storlek, anropssignal.
  • Dynamisk data: Kurs, hastighet, position (GPS), svänghastighet.
  • Resedata: Lasttyp, destination, ETA.

Klass A vs Klass B AIS

Klass A är obligatoriskt för kommersiella fartyg och har högre sändningseffekt (12,5 W) för längre räckvidd. Klass B används på fritidsbåtar och har lägre effekt (2 W), vilket räcker för kortare avstånd.

Sändningsintervall

Klass A:

  • Var 2–10 sekund vid mer än 3 knop.
  • Var 3 minut vid ankring eller under 3 knop.

Klass B:

  • Var 30 sekund vid mer än 2 knop.
  • Var 3 minut vid ankring eller under 2 knop.

AIS och NMEA-integration

Många AIS-enheter använder NMEA 0183, medan moderna kartplottrar och MFD:er använder NMEA 2000. För att integrera dessa system erbjuder Actisense NGW-1 konverteringsgateway, som omvandlar AIS-data från NMEA 0183 till NMEA 2000 PGN. Detta gör att AIS-information kan visas på din MFD tillsammans med radar och annan navigationsdata.

Trådlös anslutning och AIS

Actisense W2K-1 Wi-Fi gateway gör det möjligt att skicka NMEA-data till appar som Navionics. Eftersom de flesta appar använder NMEA 0183, har W2K-1 samma konverteringsmotor som NGW-1 för att säkerställa kompatibilitet.

Sammanfattning

AIS är ett avgörande system för sjösäkerhet. Genom att kombinera AIS med NMEA 2000 och MFD får du en komplett lösning för navigering och kollisionsundvikande.