Varukorg
Rabatt: 0,00 EUR
Rabatt: 0,00 EUR
Digital Skipper |1/09, 2021
NMEA 0183 är en standard som utvecklades för över 20 år sedan för att möjliggöra kommunikation mellan marin elektronisk utrustning och navigationsdatorer. Den har blivit den vanligaste metoden för att låta marina enheter dela viktig data.
Standarden definierar:
NMEA 0183 är en digital dataöverföringsmetod som använder binära signaler (1 och 0) för att representera information. Den har utvecklats från äldre standarder (NMEA 0180 och 0182), men dessa är inte kompatibla med NMEA 0183. Den nyare NMEA 2000-standarden är helt annorlunda och kräver en gateway, exempelvis Actisense NGW-1, för konvertering mellan systemen.
En NMEA 0183-buss har alltid en talker men kan ha flera listeners. Senaste versionerna (v2 och framåt) följer RS422-standarden med lågspänningssignalering (+5/0 V), vilket gör dem kompatibla med modern utrustning. Äldre enheter kan dock använda upp till ±15 V, vilket kräver att mottagande utrustning är optoisolerad för att undvika skador och störningar.
All NMEA 0183-data skickas som utskrivbar ASCII-text, vilket gör att den kan visas i terminalprogram som HyperTerminal. Observera att NMEA 0183-HS eller v3 inte är kompatibel med NMEA 2000. För konvertering mellan dessa standarder krävs en gateway som Actisense NGW-1.
NMEA 0183 har utvecklats över tid, vilket gör anslutning mellan äldre och nyare enheter komplicerad. Äldre enheter använder jord som retur, medan nyare enheter använder differentialsignalering. Felaktig anslutning kan orsaka överhettning och skador.
Actisense har implementerat ISO-Drive-utgångar på alla nya produkter för att ge nödvändig isolering och säkerhet. Om ISO-Drive “B”-ledningen ansluts till jord kommer ingen ström att flyta, vilket gör systemet säkert även vid blandning av olika tillverkare.