Är det dags att köpa en autopilot?

|20/08, 2021

Är det dags att köpa en autopilot?

Att köpa och installera en ny autopilot är tillfredsställande för alla båtägare. Tillägget kommer att spara dig huvudvärk och du kommer äntligen att kunna fokusera på andra saker som vädret eller din omgivning. Men hur mycket kan du egentligen lita på din autopilot, och är den verkligen värd den rejäla prislappen?

Vad är en autopilot?
Autopiloter (automatiska piloter) är system som hjälper till med kontroll, riktning och bana för ett fartyg utan kontinuerlig manuell input från operatören. Autopiloter är INTE designade för att ersätta människor, och det kommer alltid att finnas ett tillstånd där AP (Autopilot) inte kan användas.

Autopilotmarknaden är stor, med ett stort utbud av system, från de enklaste Tiller-piloterna till de omfattande, komplexa systemen som används på kommersiella fartyg och passagerarfartyg, plus allt däremellan. Huvudfrågan som måste ställas är vilken autopilot som passar min båt?

För att svara på detta måste fartygets kraft, vikt och storlek beaktas, så en AP med tillräcklig styrka och förmåga kan väljas. Om du är osäker är det bästa sättet att hitta en lämplig AP att prata med en certifierad NMEA-installatör eller direkt med tillverkaren.

Det finns två typer av autopiloter, överdäck och underdäck:

  • Above-Desk-system är vanligtvis rorkults- eller hjulautopiloter, som finns på mindre fartyg. De är enkla och enkla att använda, ofta med en liten motor, och kostar mindre än ett underdäckssystem.
  • Underdäckssystem är större och mer komplexa, som vanligtvis finns på större fartyg. Den extra komplexiteten gör att autopiloten kan utföra fler operationer och erbjuda bättre styrning, särskilt under tuffare förhållanden.

En enkel 12V rorkultspilot är perfekt kapabel att styra en 30 fots kryssningsbåt i lugna vatten men skulle inte kunna lotsa ett 300 tons kommersiellt fartyg. Detsamma gäller åt andra hållet, där det skulle vara onödigt över döda att ha en autopilot på kommersiell nivå på din 30 fots båt (och den skulle förmodligen inte fungera eftersom den skulle dra för mycket kraft. De största AP-systemen använder mycket energi! ).

Autopiloter är designade för att komma ihåg fartygets kurs och sedan hålla fartyget på denna kurs genom att justera roderpositionen/kraften. Normala seglingsförhållanden är inga problem för en autopilot, men när vindarna och strömmen är starka, eller fartyget börjar över- eller understyra, kommer kvaliteten på din valda autopilot att avgöra hur väl den klarar av detta.

En typisk underdäcksautopilot består av dessa komponenter:

  • En kursdator, som är autopilotens "smarta". Datorn bearbetar datainmatningen i autopilotsystemet och bestämmer hur den ska justeras därefter.
    Kurssensor eller elektronisk kompass:
  • Detta låter autopilotsystemet bestämma vilken riktning fartyget är på väg. En gyrokompass kan användas för mer exakt styrning eftersom den kan användas för att övervaka svänghastigheten (ROT).
  • Drivenhet – Antingen en elmotor eller hydraulpump som driver och förflyttar rodret
  • En kontrollenhet, som är användargränssnittet. Det är här autopiloten kan kopplas in eller ur, och kursjusteringar kan matas in. Alla användare av denna enhet måste vara bekanta med hur man kopplar ur autopiloten i händelse av en nödsituation.
  • Roder feedback sensorer. Även om dessa inte är nödvändiga, hjälper de till att styra mer exakt genom att jämföra rodervinkeln med ROT.

Ett modernt system kommer ofta att kombinera de flesta av dessa till en enhet, vilket gör installationen enklare. Det är värt att nämna att detta inte bara är fallet för underdäcks komplexa system, eftersom de enkla Above-Deck Tiller Pilots också kan ha enheter som kombinerar de flesta av dessa till en.

Vilka är fördelarna och nackdelarna med en autopilot?

Fördelar

  • Autopiloter blir inte trötta eller tappar koncentrationen, vilket gör dem till ett utmärkt komplement för långa resor.
  • Systemet kan fungera som en extra besättningsmedlem, vilket gör att en kort eller enmans besättning kan fokusera på andra uppgifter medan autopiloten sköter styrningen (besättningsmedlemmar bör alltid vara uppmärksamma på sin omgivning, kom ihåg att autopiloter inte har ögon och öron) .
  • Att använda en autopilot kan spara pengar genom att göra resan mer bränslesnål eftersom de styr exakt, vilket tar dig till den valda destinationen snabbare. Detta system fungerar bäst när en GPS också är integrerad.
  • Vissa mer avancerade system kan vara självlärande, där de behåller rodrets positioner och förstår vilka justeringar som ska göras för att undvika över- eller understyrning.
  • Autopilotsystem kan användas med annan inbyggd elektronik, vilket öppnar upp alternativ som att använda waypoints via din plotter/MFD.

Nackdelar

  • Som med all elektronik kan autopilotsystem misslyckas när som helst. Av denna anledning är det bästa praxis att antingen ha en reservautopilot eller ha en besättning som kan navigera utan autopiloten.
  • Skulle systemet misslyckas eller behöva omkalibreras när man är ute till sjöss eller i ett främmande land, kan detta visa sig vara problematiskt om felet inte kan diagnostiseras eller förklaras på ett sätt som teknikern kan förstå.
  • En vanlig orsak till att autopiloter misslyckas är vatteninträngning. Om vatten kommer in i drivmotorn och orsakar korrosion, kan autopiloten misslyckas, eller i bästa fall kämpa för att styra båten vilket orsakar felaktiga data.
  • Autopiloter, särskilt de som har högre effekt, använder en stor mängd elektricitet. Under tuffa förhållanden där autopiloten måste arbeta extremt hårt för att hålla fartyget i kurs utsätts systemet för mer påfrestningar både mekaniskt och elektriskt. Vid extrema väderförhållanden är det tillrådligt att koppla ur autopiloten.
  • De "långsammare" autopiloterna med lägre effekt kan vara för långsamma med att göra riktningsjusteringar, vilket kan försätta dig i en farlig situation. Detta är ytterligare en anledning till att användarens och personalens medvetenhet är viktig; om systemet plötsligt måste kopplas ur.

Hur hänger detta ihop med våra produkter?

Actisense NGW-1 dubbelriktad konverteringsgateway är idealisk för att koppla NMEA 0183-instrument med NMEA 2000-instrument. Gatewayen kan konvertera NMEA 0183-waypoints till NMEA 2000 och vice versa. En vanlig applikation för NGW-1 som har bekräftats av Raymarine Engineers att fungera bra är användningen av vår NGW-1 med Raymarine Evolution autopiloter. NGW-1 är dock inte begränsad till bara Raymarine-enheter. Till exempel, om du har en NMEA 2000 GPS och vill mata in denna data till din NMEA 0183 autopilot, kan NGW-1 konvertera dina GPS PGN till relevanta NMEA 0183 meningar.