Roderreferenstest
Digital Skipper |12/06, 2024

Fel på roderreferensen kan orsaka att autopiloten gör oväntade kursändringar eller inte aktiveras alls. Här är ett sätt att testa roderreferensen (RR).
Nödvändiga delar
En multimeter som kan mäta resistans
Kom igång
- Koppla bort RR från autopilotens kursdator (CC) eller ACU. Du behöver mäta resistansen på RR separat.
- Ställ in multimetern på att mäta resistans. Om din multimeter inte är auto-rangerande, använd 20kOhm-skalan.
Mätningar
Vrid ratten mycket långsamt från lås till lås flera gånger medan du gör följande två mätningar där du förväntas få värden enligt nedan:
- Röd till Grön: 5k Ohm (5000 ohm, +/- 10%) stabil
- Blå till Röd: Cirka 1.6k till 3.3k ohm, ungefär 2.5k ohm när ratten är centrerad (+/-10%)
- Blå till Grön: Cirka 3.3k till 1.6k ohm, ungefär 2.5k ohm när ratten är centrerad (+/-10%)
Ytterligare tips och råd
- Titta noga på den indikerade resistansen genom hela området: du bör se resistansen ändras jämnt och smidigt genom hela området. Om resistansen vid någon punkt verkar hoppa upp eller ner till något utanför detta område, har du ett fel på roderreferensen. Döda punkter kan utvecklas på potentiometrar vid vilken punkt som helst genom deras rörelseområde.
- Om din multimeter kan mäta maximal och minimal resistans, använd denna inställning. Max/Min bör aldrig vara utanför ovanstående resistansområden. Vi använder Max/Min-mätningar eftersom döda punkter kan vara smala och lätta att missa när du sveper förbi dem: en max/min-mätning bör fånga dem.
- Om möjligt, låt någon annan vrida ratten åt dig så att du kan koncentrera dig på mätningarna.
- Blå/Röd och Blå/Grön mätningar kanske inte går hela vägen till 1.6K eller upp till 3.3K, men vad som än är vid mittskepp, bör avvikelsen vara ungefär lika i båda riktningarna (t.ex. om du mäter 2.5k vid mittskepp och 3.1k vid ett fullt lås åt ena hållet, bör du se cirka 1.9k vid fullt lås åt andra hållet).
- Om du är bekant med potentiometrar, är detta en nominell 5kohm pot där Röd och Grön är ändarna och Blå är sveparen.
- Om du någonsin ser roderstången på autopilotens display flimra, hoppa, stega bakåt, försvinna, gå hårt över eller om du får 'No rud-ref' larm eller liknande, är roderreferensen nästan säkert orsaken till problemet.
Om resistansen är okej men rodervinklarna läses bakåt?
Byt de röda och gröna kablarna vid CC/ACU för att vända den indikerade riktningen på roderreferensen. Röd och Grön är potentiometerns 'ändar', Blå är 'sveparen'.
Nästa steg
Om resistansmätningarna för roderreferensgivaren inte är som specificerat ovan, bör roderreferensgivaren bytas ut: den kan inte repareras. Raymarines artikelnummer för sin roterande roderreferensgivare är M81105. Man kan köpa delar för Raymarine-produkter från en auktoriserad Raymarine-återförsäljare, se en länk här för exempel på vår webbplats: Återförsäljarlokalisering. M81105 är en lämplig ersättning för den roterande roderreferensen i alla Raytheon- eller Raymarine-autopilotsystem. Tyvärr har vi inte längre lager av den föråldrade linjära feedbackenheten, eftersom moderna autopilotsystem inte längre kräver den.