Min konvertering till litium och Cerbo GX – Stefanies erfarenheter

|2/09, 2020

Min konvertering till litium och Cerbo GX – Stefanies erfarenheter

Följ med på resan från traditionella batterier till ett modernt litiumsystem med Cerbo GX. Stefanie delar sina lärdomar, praktiska tips och hur uppgraderingen förbättrade energihantering, säkerhet och komfort ombord.

Skeppare och äventyrare kanske minns Stefanies tidigare blogg Sailing with Signal K, där hon beskrev hur hon kopplade ihop yachtens elektroniska system för att kommunicera med varandra – och med henne. Under lockdown har Stefanie varit i full gång igen – denna gång med att konvertera sin yacht till Lithium-batterier och utforska alla kommunikationsmöjligheter med Cerbo GX, hjärtat i det nya systemet.

Varför Lithium?

  • Nästan dubbelt så mycket användbar energi med samma kapacitet
  • Hög energitäthet och upp till 70 % viktbesparing jämfört med blybatterier
  • Effektiv laddning (99 % verkningsgrad)
  • Höga laddnings- och urladdningsströmmar – perfekt för induktionshäll
  • Låg självurladdning och upp till 5000 cykler
  • Underhållsfritt och gör gasol ombord onödigt

Nackdelar med konvertering

  • Höga investeringskostnader som betalar sig först över tid
  • Mer komplex installation
  • Kan inte laddas under 5 °C
  • Kräver omfattande säkerhetslösningar
  • Gammal laddteknik blir delvis obrukbar

Stefanie säger: För oss övervägde fördelarna. Jag kan tekniken och gör installationen själv – det sparar både tid och pengar.

Energi ombord

Under segling genererar Stefanie el via solpaneler på 510 Wp, kompletterat med en portabel panel på 200 Wp vid molnigt väder. Vid motordrift används en Balmar 6-serie 100A generator. Mer om generatorinstallationen kommer i nästa inlägg.

Installation och komponenter

Fyra Victron SmartLithium 12.8V 100Ah ersatte AGM-batterierna. Vikten minskade från 33 kg per batteri till 15 kg – en enorm förbättring för både utrymme och hantering.

Ny installation med Lithium
Efter konvertering – Lithium-installation

Alla batterier är anslutna via Lynx Power In med kablar i exakt samma längd för att undvika obalans. Systemet är säkrat med ANL-säkringar och styrs via Cerbo GX och GX Touch 50.

Nyckelkomponenter

  • Victron MultiPlus 12/3000 – inverter och landströmsladdare
  • Victron SmartSolar MPPT 150/35 och 75/15
  • Victron Orion Tr-Smart DC/DC-omvandlare
  • Victron Phoenix 12/375 för små AC-laster
  • VE.Bus BMS för cellskydd
  • Smart BatteryProtect för last- och laddningskontroll

Full kontroll med Cerbo GX

Cerbo GX fungerar som systemets hjärna och ger full översikt via GX Touch 50 eller fjärråtkomst via internet. Alla värden kan övervakas och styras – inklusive laddning, temperatur, tanknivåer och NMEA2000-data.

Cerbo GX kontrollpanel
Cerbo GX – kontroll och övervakning i realtid
Stefanie avslutar: Installationen tog tid, men var rolig och lärorik. Nästa steg blir att uppgradera generatorn till en högprestandamodell.

Tack till Victron Energy och Transwatt GmbH för supporten. Följ Stefanies blogg på sailingtakumoe.de.