Hur mycket kostar det att installera ett NMEA 2000-nätverk?

|31/05, 2023

Hur mycket kostar det att installera ett NMEA 2000-nätverk?

En fråga vi ofta får handlar om kostnaden för NMEA 2000-nätverk, hur mycket det kostar att bygga dem, underhålla dem och uppgradera dem. Medan det inte finns ett definierat svar på detta eftersom det finns ett stort antal faktorer involverade, är syftet med denna artikel att ge en grov inblick.

Självklart är det viktigaste att överväga storleken på nätverket och de instrument som krävs. För en fritidsbåtare på en 30-fots båt kommer dina kostnader inte att vara desamma som för en 150-fots lyxig superyacht, både när det gäller kablagekostnader och installerade instrument.

För detta exempel kommer vi att använda ett ganska vanligt scenario som vi stöter på:

En båt med två analoga dieselmotorer, där ägaren vill övervaka systemet genom att ersätta äldre utrustning med moderna NMEA 2000-enheter. De behöver en GPS, AIS, MFD och digitaliserad motordata.

Som med de flesta elektroniska produkter ökar priset när kapaciteten och funktionerna ökar. Detta är ganska standard, och marindustrin är ingen undantag. Detta betyder dock inte att du behöver den dyraste utrustningen för att få bra resultat. Som ett exempel, titta på mobiltelefoner... om du helt enkelt använder din telefon för att skicka texter och samtal, behöver du inte köpa den senaste iPhone, och en äldre / mer grundläggande modell kommer att göra allt du behöver.

Artikelns syfte är att visa hur ett fullt fungerande, säkert system kan skapas utan att kosta en förmögenhet. Visst kan du gå ut och köpa 'toppmodellen' utrustning, men BEHÖVER du det? Att köpa för att passa dina egna behov gör mycket mer mening och är vanligtvis snällare mot plånboken.

GPS

En NMEA 2000 GPS-enhet kan variera från cirka 1.500kr upp till 20.000kr detta är ett enormt prisområde och kan vara en mycket skrämmande marknad för en ny köpare på grund av dess mättnad. Huvudpoängen att överväga är positionsprecision. GPS kan variera kraftigt, från 20 meters noggrannhet på interna GPS-enheter, ner till mindre än 1,5 meters noggrannhet på toppmoderna enheter som använder triangeltrilatering.

För cirka 3.500kr kan du få en 72-kanals GPS, kapabel att generera 10 positionsfixar per sekund, med en noggrannhet på mindre än 2,5 meter. För fritidsbruk är något liknande detta perfekt, hög noggrannhet, låg kostnad, bra prestanda. (exempelvis RS150 från Raymarine)

Vill du behålla en befintlig NMEA 0183 GPS ombord? Anslut den enkelt med en NMEA 2000-gateway, som vår NGW-1, för att uppnå tydliga tvåvägsomvandlingar mellan de två protokollen. (exempelvis NGX-1-ISO från Actisense)

AIS

När vi pratar om AIS varierar kraven och specifikationerna mycket beroende på vilken typ av fartyg det är avsett för. Till exempel kan en mindre fritidsbåt använda en grundläggande klass B AIS, som ger all nödvändig information och bidrar till att öka säkerheten på vattnet. Å andra sidan kräver en kryssningsfartyg eller ett lastfartyg en klass A AIS, som sänder ut information vid reglerade tider och tillhandahåller mer information, samtidigt som det har företräde över klass B.

Om du väljer att inte sända AIS (det är inte obligatoriskt för alla båtar), kan du helt enkelt använda en AIS-mottagare, som som exempelvis är integrerad med VHF prissätts och kanske kostar från 9.000kr och uppåt. 

För dem som vill implementera en AIS-transceiver (både sända och ta emot) varierar priserna från cirka 15.000kr till  upp till 45.000kr för ett helt operativt klass A-system.

MFD – Multi-funktionsdisplayer

I viss utsträckning är att köpa en MFD liknande att köpa en dator för ditt hem. Samma princip gäller för 'bättre specifikationer = högre kostnad'. Processorer, skärmstorlek, upplösning, IP-betyg, tillgängliga anslutningar och anti-glans etc. spelar alla en roll för hur mycket en MFD kostar.

En MFD med lägre specifikationer kostar cirka 7.000kr, men för grundläggande fritidssegling är detta helt lämpligt. MFD kommer att visa all säkerhets- och 'missionskritisk' data. I toppen av skalan finns MFD:er som kostar över 150.000kr. För det priset får du naturligtvis toppspecifikationer och funktioner... så egentligen handlar det om vad du BEHÖVER vs din budget.

Digitalisering av motordata

Det finns två vägar du kan ta med detta... den dyra vägen är att ersätta dina motor(er) med nyare, digitala NMEA 2000 / J1939-kopplade enheter som redan ger ut CAN. Alternativt kan du använda något som Actisense EMU-1 för att konvertera din gamla analoga motordata till NMEA 2000-data för att sedan visas på din MFD.

Prisskillnaden är extrem mellan de två alternativen, med en EMU-1 som kostar cirka 6.500kr och en ny motor som ofta kostar hundratusentals. De flesta nya byggprojekt har nu NMEA 2000-motorer redan installerade, men för dem som uppgraderar befintliga installationer är EMU-1 ett fantastiskt alternativ.

Slutsats

Sammanfattningsvis är kostnaden för att renovera en installation eller ersätta äldre utrustning omfattande, beroende på dina krav och personliga preferenser och budget, vilket gör att i princip varje installation är unik.

Vill du ha hjälp med din design är det bara att kontakta oss på Digital Skipper så år vi igenom dina förutsättningar och behov så tar vi fram en passande lösning åt dig.