NMEA 2000 vs J1939 – Vad är skillnaden?

|18/05, 2023

NMEA 2000 vs J1939 – Vad är skillnaden?

Likheterna och skillnaderna mellan J1939 och NMEA 2000

För att sammanfatta en rätt lång bloggpost...

Även om det finns vissa skillnader mellan J1939 och NMEA 2000 delar de ett antal viktiga likheter som gör dem både pålitliga och effektiva kommunikationsprotokoll. Dessa likheter inkluderar deras användning av en bussnätverksarkitektur, ett CAN-baserat kommunikationsprotokoll, möjligheten till snabb dataöverföring och robusta mekanismer för felidentifiering och hantering. Genom att förstå dessa likheter kan ingenjörer och tekniker fatta informerade beslut om vilket protokoll som ska användas i deras specifika tillämpning.

Världen av kommunikationsprotokoll för marina och fordonsystem kan vara förvirrande. Två protokoll som delar liknande egenskaper är J1939 och NMEA 2000. I den här artikeln kommer vi att utforska skillnaderna och likheterna mellan de två protokollen och hjälpa dig att avgöra vilket som är bäst lämpat för dina behov.

Förstå J1939 och NMEA 2000

Vad är J1939?

J1939 är ett kommunikationsprotokoll som främst används inom tunga fordon och marinindustrin. Det är ett CAN-baserat protokoll som ger ett standardiserat sätt för elektroniska enheter att kommunicera med varandra över ett nätverk. J1939 är en väsentlig del av moderna tunga fordon och marina fartyg, eftersom det möjliggör att olika elektroniska system kommunicerar med varandra sömlöst. Denna kommunikation möjliggör bättre kontroll och övervakning av fordonet eller fartyget, vilket leder till förbättrad säkerhet och effektivitet.

J1939-protokollet specificerar hur meddelanden överförs mellan elektroniska enheter, inklusive meddelandeformat, meddelandetidpunkt och meddelandeprioritet. Det definierar också hur enheter kan identifiera sig själva på nätverket och hur de kan begära information från andra enheter. Denna standardisering säkerställer att enheter från olika tillverkare kan kommunicera med varandra, oavsett specifika genomförandedetaljer.

Vad är NMEA 2000?

NMEA 2000 är ett kommunikationsprotokoll som används inom marinindustrin. Det är också ett CAN-baserat protokoll som ger ett standardiserat sätt för elektroniska enheter att kommunicera med varandra över ett nätverk. NMEA 2000 skapades av National Marine Electronics Association för att förenkla och förbättra sättet marina elektronikenheter kommunicerar med varandra.

NMEA 2000 är en väsentlig del av moderna marina fartyg, eftersom det möjliggör att olika elektroniska system kommunicerar med varandra sömlöst. Denna kommunikation möjliggör bättre kontroll och övervakning av fartyget, vilket leder till förbättrad säkerhet och effektivitet. NMEA 2000 används för att ansluta olika enheter, inklusive GPS-system, djupdökare, fiskelokaliserare och mer.

NMEA 2000-protokollet specificerar hur meddelanden överförs mellan elektroniska enheter, inklusive meddelandeformat, meddelandetidpunkt och meddelandeprioritet. Det definierar också hur enheter kan identifiera sig själva på nätverket och hur de kan begära information från andra enheter. Denna standardisering säkerställer att enheter från olika tillverkare kan kommunicera med varandra, oavsett specifika genomförandedetaljer.

Nyckellikheterna mellan J1939 och NMEA 2000

När det gäller kommunikationsprotokoll är J1939 och NMEA 2000 två av de mest använda protokollen inom fordons- och marinindustrin. Trots att dessa protokoll har vissa skillnader delar de också ett antal nyckelliketer som gör dem både pålitliga och effektiva lösningar för överföring av data mellan enheter.

Nätverksarkitektur

En av de viktigaste likheterna mellan J1939 och NMEA 2000 är deras användning av en bussnätverksarkitektur. Denna arkitektur möjliggör att flera enheter ansluts till ett enda nätverk, vilket minskar kablarna och gör det enklare att installera nya enheter. Denna typ av nätverksarkitektur är särskilt användbar i stora fordon eller fartyg, där det kan finnas många olika system som behöver anslutas och kommunicera med varandra.

Kommunikationsprotokoll

En annan likhet mellan J1939 och NMEA 2000 är deras användning av ett CAN-baserat kommunikationsprotokoll. Detta protokoll är pålitligt och ger mekanismer för detektion och korrigering av fel, vilket hjälper till att säkerställa att data överförs noggrant och utan fel. Det CAN-baserade protokollet möjliggör också snabb överföring av en stor volym data, vilket är viktigt i tillämpningar där realtidsdata är kritisk.

Dataöverföringshastigheter

Både J1939 och NMEA 2000 stödjer dataöverföringshastigheter på upp till 1 Mbps. Detta möjliggör snabb överföring av en stor volym data, vilket är avgörande i tillämpningar där realtidsdata är kritisk. Den höga överföringshastigheten hjälper också till att säkerställa att data överförs noggrant och utan fel, vilket är viktigt i tillämpningar där data noggrannhet är avgörande.

Felidentifiering och hantering

Både J1939 och NMEA 2000 har mekanismer för felidentifiering och hantering som möjliggör pålitlig kommunikation mellan enheter. Dessa mekanismer säkerställer att eventuella fel upptäcks och rättas till i realtid, vilket förhindrar datamissförlust eller systemfel. Detta är särskilt viktigt i tillämpningar där datanoggrannhet och systemets pålitlighet är avgörande.

Nyckelskillnaderna mellan J1939 och NMEA 2000

När det gäller kommunikationsprotokoll är J1939 och NMEA 2000 två av de mest använda inom sina respektive branscher. Trots att de delar vissa likheter finns det flera nyckelskillnader som skiljer dem åt. Låt oss titta närmare på dessa skillnader och hur de påverkar enhetskompatibilitet och systemprestanda.

Tillämpningsområden

Som nämnts används J1939 främst inom den tunga fordonindustrin, medan NMEA 2000 används inom marinindustrin. Det finns dock områden där de två protokollen överlappar varandra. Till exempel används J1939 ofta inom marina tillämpningar som stora kommersiella fartyg och offshore-oljeplattformar.

En av anledningarna till de olika tillämpningsområdena är de miljöförhållanden som enheterna är utsatta för. Tunga fordon verkar i hårda miljöer med höga vibrationsnivåer, medan marina enheter måste kunna motstå saltvattenkorrosion och extrema temperaturfluktuationer.

Meddelandeformat och parametergruppnummer (PGN)

En annan nyckelskillnad mellan J1939 och NMEA 2000 är hur de formaterar meddelanden och använder parametergruppnummer (PGN). J1939 använder PGN för att definiera och strukturera dataöverföring, medan NMEA 2000 grupperar meddelanden i funktionella kategorier.

Till exempel kan i J1939 användas ett PGN för att överföra data relaterad till motorns varvtal, medan i NMEA 2000 kan data relaterad till motorns varvtal grupperas med annan motorelaterad data i ett enda meddelande. Denna skillnad i meddelandeformat och PGN kan påverka hur data utbyts mellan enheter och måste beaktas vid utformningen av ett system.

Anslutningstyper och kablage

En annan viktig skillnad mellan J1939 och NMEA 2000 är typen av anslutningar och kablage som används. J1939 använder Deutsch-anslutningar som är vanliga inom den tunga fordonindustrin, medan NMEA 2000 använder Micro-C-anslutningar som är utformade för den hårda marina miljön.

Dessa skillnader i anslutningstyper och kablage kan påverka enhetskompatibilitet och installation. Till exempel, om en marinenhet med en Micro-C-anslutning behöver anslutas till ett tungt fordon med en J1939-anslutning, kan en adapter eller konverterare behövas.