Galvanisk korrosion - Galvanisk Isolator vs Isolationstransformator

|27/01, 2022

Galvanisk korrosion - Galvanisk Isolator vs Isolationstransformator

Det finns många anledningar till korrosionsproblem på en båt och med korrosion menar vi att metaller på båten äts upp och förstörs. Detta kan hända på en rad olika metaller men det vanligaste är propeller, drev, rigg mm. som i värsta fall kan ätas upp på ett par veckor.

I denna bloggpost fokuserar vi på de galvaniska strömmarna som uppkommer genom anslutning av landström och hur du kan skydda dig mot dessa.

Galvaniska strömmar
Galvanisk AC ström skapas mellan jord/pe i land vs jord/pe ombord, dvs när landjord möter båtens jord/vatten. Galvanisk DC ström skapas på grund av olika material ombord tillsammans med båtens DC ström.

En spänningsskillnad (potentialskillnad) finns mellan båtens 230V jord, vid anslutningen mot land, och transformatorstationens jord. Detta kan ha flera orsaker, ofta markens resistans som ger upphov till potentialskillnader då okontrollerade strömmar flyter i marken.

El stationen ligger ofta en bra bit bort (km eller mil), och potentialskillnaderna kan bli avsevärda och det är inte ovanligt med 20-50V även om det vanligaste är mindre skillnader under ca 2V. Detta kan förstås skilja från en hamn till en annan, helt beroende på förhållandena.

Vi kan inte påverka potentialskillnaden mellan båten och transformatorstationen så det vi behöver göra är att bryta jordkretsen mellan båten och landströmskontakten, vilket sker med hjälp av en Galvanisk isolator eller en Isolationstransformator.

Att lösa detta genom att ta bort inkommande skyddsjordsanslutning är absolut inte lämpligt eller tillåtet, då personskyddet äventyras!

Galvanisk Isolator
Den galvaniska isolatoren blockerar låga AC-strömmar 

Den galvaniska isolatorn består internt av två dioder som är sammankopplade på ett antiparallellt sätt. När de är sammankopplade på det här sättet släpper dioderna igenom ström åt båda hållen men endast om över ett visst spänningströskelvärde.

Isolatoren är installerad direkt bakom båtens 230 V-kontakt. Framspänningen från den galvaniska isolatorn är högre än potentialskillnaden mellan metaller. Detta betyder att denna spänning inte kommer att tillåta ledning och den galvaniska isolatorn som sådan kommer att förhindra all elekotrolytström. Dock, om det förekommer en (högre) felspänning i AC-kretsen, kommer dioderna att tillåta strömledning och jordfelsbrytaren kommer att bryta kretsgången.

Se vårt utbud av Galvaniska Isolatorer

Isolationstransformator
Oumbärliga i professionella marina energisystem. Förhindrar elektrolytisk korrosion och tjänar framför allt som en garanti för ett säkert elektriskt system. Toroidlindningsteknologi för tyst drift och hög effektivitet. Mjukstartskrets säkerställer att säkringen inte löser ut när den är ansluts.

Isolationstransormatorn skiljer jord, nolla samt fas vilket gör att den även skyddar mot åsknedslag, strömspikar etc. på landströmssidan samtidigt som den klarar höga potentialskillnader vilket skapar ett fullständigt skydd. Vissa isolationstransformatorer kan även transformera strömmen mellan 230/115V.

Se vårt utbud av Isolationstransformatorer.