SONAR TEST - Ingen givare ansluten undersökningsguide

|7/03, 2024

SONAR TEST - Ingen givare ansluten undersökningsguide

Denna FAQ är en del av vår nya serie för felsökning av Sonar-system. Här hittar du guider för att undersöka och lösa vanliga problem med SONAR, inklusive störningar och inställningar. Oavsett om du använder ett RV, RVM eller AIRMAR CHIRP SONAR-system, erbjuder vi steg-för-steg-instruktioner för att säkerställa optimal prestanda. Om du behöver hjälp med installationen eller testningen.

DEL 1 - SONAR FEL - Ingen givare ansluten undersökningsguide
DEL 2 - Introduktion till SONAR-störningar
DEL 3 - SONAR-störningsundersökning – Manuell inställning
DEL 4 - SONAR INSTÄLLNING & TEST - När SONAR inte påverkas av störningar
DEL 5 - SONAR INSTÄLLNING & TEST - När SONAR påverkas av störningar
DEL 6 - RV och RVM Transducer Sense Resistor Test

VAR MEDVETEN OM!
NOTERA 1: Om du inte är bekant med dessa system och vill ha hjälp med inställning och testning, kan du be om hjälp från Produktsupport eller en Auktoriserad Raymarine-återförsäljare.

STEG 1 – SONARKANAL & FREKVENSVAL

  1. Tryck först på MENY



  2. Välj sedan KANAL och sedan den Sonarkanal och frekvens du vill använda. I detta fall har vi valt den interna SONAR av en AXIOM 2 PRO RVM och HIGH CHIRP-frekvensen.



  3. Om systemet inte upptäcker en transducer, kommer kanalalternativen att vara gråtonade.



  4. Om du väljer Alla Kanaler...



Du bör kunna se alla SONAR-kanaler som finns tillgängliga i ditt system och om det finns en transducer ansluten. I detta fall kan vi se den interna SONAR av en AXIOM PRO 9 RVX och den interna SONAR av en AXIOM 2 PRO RVM. Ingen transducer upptäcks i någon kanal.



STEG 2 – TRANSDUCERANSLUTNING KONTROLL

Kontrollera att dina transduceranslutningar är korrekta och fria från skador. Om felet "Ingen transduceranslutning" är intermittent, gå till STEG 5.

  1. Stäng av ditt system och koppla sedan ur och inspektera alla transducer / förlängningskabel / adapter / Y-kabelanslutningar. Kontrollera för vattenförorening eller skador och byt ut vid behov. OBS: Återanvänd INTE delar med korroderade stift eller med vattenförorening.



  2. Om allt ser bra ut eller om du har bytt ut skadade delar, anslut igen och slå på ditt system och testa igen. Om transducern fortfarande inte hittas, följ stegen nedan.


STEG 3 - MJUKVARA

Om du inte har en äldre LH3.11 mjukvaruversion som begränsar mjukvaruuppdateringar på grund av kompatibilitetsproblem med äldre generationens MFDs, se alltid till att du uppdaterar din AXIOM till Lighthouse mjukvaruversion 4.5.84 och över innan du fortsätter med felsökning.

Följ länken nedan för att kontrollera den senaste mjukvaruversionen för din AXIOM och mer information om hur du sparar dina inställningar och uppdaterar via WIFI eller micro SD-kort: https://www.raymarine.com/en-gb/download/lighthouse-4-update-for-axiom-chartplotters


STEG 4 – UTFÖR EN ÅTERSTÄLLNING VID STRÖMPÅSLAG

  1. Spara / exportera dina inställningar och data.
  2. Utför en återställning vid strömpåslag.

Du kan hitta mer information om hur du utför en återställning vid strömpåslag i vår FAQ-databas: https://support.raymarine.com

MYCKET VIKTIGT:** Återställ INTE dina sparade inställningar eller data vid denna tidpunkt. Vänta tills ditt system fungerar normalt.


STEG 5 – KONTROLLERA TRANSDUCERNS SENSE-MOTSTÅND

Klicka på denna länk för att se vår RV / RVM sense-motståndstestguide. Vänligen skapa en biljett med den begärda informationen eller om du har en annan transducer, kontakta oss på https://customer.flir.com/messages/ask.


STEG 6 – TESTA EN NY TRANSDUCER

Om sense-motståndet för dina transducers är inom tolerans och du fortfarande ser meddelandet "Ingen transducer ansluten" på displayen, kan du testa (om tillgängligt eller via en Raymarine-återförsäljare) en ny transducer.

OBS: Installera INTE transducern. Stäng bara av ditt system. Byt ut transducern med den nya och dra kabeln löst så att du kan testa transducern i vattnet.


SLUTSATS

Om du har utfört alla åtgärder ovan och testat en ny transducer men systemet fortfarande visar "Ingen transducer ansluten", är din AXIOM troligen påverkad av ett hårdvarufel och kräver undersökning av Raymarines serviceavdelning.

Vänligen skapa en biljett på https://customer.flir.com/messages/ask om du har några frågor angående någon del av denna process eller om du vill ha hjälp med att returnera din felaktiga enhet för undersökning.