Multifunktions skärmen, fönstret till dina data

|10/08, 2021

Multifunktions skärmen, fönstret till dina data

Multifunktionsskärmar (MFD) är en vanlig enhet som finns i de flesta NMEA 2000-nätverk. Att förstå dessa enheter är avgörande för att säkerställa ett hälsosamt NMEA-nätverk.

Vad är en multifunktionsskärm (MFD)
Multifunktionsskärmar finns i en mängd olika storlekar och stilar. Vissa är helt pekskärmar, medan andra styrs med en kombination av en display och programknappar för funktioner.


Dessa är mycket mer än bara "skärmar" för dina NMEA 2000-data. Faktum är att de flesta moderna MFD:er kan bli det elektroniska "navet" eller hjärnan för ditt nätverk. Detta beror på att moderna MFD:er kan visa AIS-data, vara en kartplotter, Fishfinder och vissa till och med stöder radar och video. De senaste har också Wi-Fi och Bluetooth-kommunikation som kan länka till din telefon.


MFD:er kan visa en STOR mängd data, vilket är anledningen till att de är så populära. Eftersom NMEA 2000-data är binär, icke-läsbar av människor, skulle du verkligen kämpa för att förstå ditt NMEA 2000-nätverk och den data som för närvarande finns på den utan något som liknar en MFD.

Raymarine Axiom MFD 1

Raymarine Axiom MFD 1
Det är värt att betona att inte alla MFD:er har samma funktionalitet. Vissa kommer att ha begränsade visningsalternativ, medan andra som den nyare Raymarine Axiom MFD (bilden ovan) kan visa en mängd olika data.

En vanlig egenskap hos de senaste MFD:erna är den interna GPS:en. Även om kostnaden för MFD kan vara lite högre än för en som inte har intern GPS, sparar bekvämligheten av att inte behöva en oberoende GPS både tid och pengar totalt sett. Interna GPS:er är inte lika exakta som oberoende externa, men för fritidskryssning räcker den interna GPS:en mer än tillräckligt.

Så hur hänger detta ihop med Actisense-produkter?
En av våra mest populära produkter, Actisense EMU-1 (Engine Monitoring Unit) är en analog till digital NMEA 2000-enhet för motordata. Enheten tar analoga ingångar från mätare/sändare på din båts motor och omvandlar dessa data till NMEA 2000 PGN. När denna data har matats ut till NMEA 2000-nätverket av EMU-1 är den tillgänglig för alla enheter. Det är här MFD kommer in, eftersom de kan visa vissa eller alla motordata i en digital mätare och/eller numeriskt format vilket gör det lätt att läsa. Kombinera detta med larmfunktionaliteten hos EMU-1 och MFD, så kan du segla med tillförsikt, med vetskapen om att om något går fel som t.ex. Engine Over Temperature, är du säker på att bli varnad av MFD. (Observera att EMU-1 har 4 konfigurerbara larm).

Eftersom alla enheter i ett NMEA 2000-nätverk kommunicerar och delar data tack vare CAN (Controller Area Network), betyder det att konverterad NMEA 0183-data också kan visas på MFD. Actisense NGW-1 dubbelriktad konverteringsgateway kan mata ut NMEA 2000 PGN från relevanta konverterade NMEA 0183-meningar till nätverket, som MFD:n sedan visar. Detta är ett utmärkt sätt att spara pengar när du installerar ett NMEA 2000-nätverk på en båt med befintliga NMEA 0183-instrument, eftersom NGW-1 är en bråkdel av kostnaden jämfört med en ny NMEA 2000 GPS eller AIS.

Är MFD ett minne blott nu Wi-Fi Gateways och mobilappar finns?
Det korta svaret är nej. Även om trådlös anslutning används i stor utsträckning inom den marina industrin, betyder det inte att NMEA 2000 MFD:er inte ska betraktas som lönsamma. Den främsta anledningen till detta är säkerheten.

Trådlös anslutning bör inte användas som den primära metoden för dataöverföring, eftersom den kan drabbas av störningar och anslutningsavbrott. Om du övervakar data som inte är avgörande för fartygets säkerhet trådlöst är det inga stora skakningar om anslutningen avbryts. Men om du använder en trådlös gateway och en app som radardisplay och AIS-överlagring för mål och anslutningen avbryts, kan du potentiellt utsätta dig själv och andra båtfolk i fara. En fysisk "kärnanslutning" som NMEA 2000 stamnät och drop-kablar bör användas för säkerhetskritiska data, med trådlös anslutning som en sekundär eller "upprepad" visning av data.

En stor begränsning är dataformatet. De flesta mobil- och surfplattappar använder NMEA 0183 som sitt dataformat, vilket har begränsade meningar i jämförelse med NMEA 2000 PGN. Om du till exempel vill övervaka din motordata måste detta göras med NMEA 2000, eftersom det inte finns några relevanta konverteringar för Engine Data i NMEA 0183 förutom RPM. Detta innebär att kritiska parametrar som oljetryck, laddtryck och överföringsdata går förlorade när man försöker konvertera dessa till NMEA 0183. Bara detta skäl betyder att MFD:er fortfarande är extremt användbara på en båt. Det finns några NMEA 2000-appar gjorda av tillverkare som fungerar med deras kit, men de allra flesta kartappar i 'app store' använder fortfarande NMEA 0183,