Upplevd vind, verklig vind och markvind: Data som krävs för att beräkna dem

|2/09, 2024

Upplevd vind, verklig vind och markvind: Data som krävs för att beräkna dem

Olika Raymarine-displayer kan visa en mängd olika vinddatatyper, vilket ibland kan orsaka förvirring. Därför kommer vi att förklara lite om vad varje datatyp innebär och vilken annan data som krävs för att beräkna och visa dem. I den svenska versionen av denna bloggpost har vi valt att hålla oss till de engelska termerna för vind då de är vedertagna och minimerar risken för missförstånd.

Angle or direction?

När vi hänvisar till en dataartikel som en wind angle (t.ex. Apparent Wind Angle, AWA), menar vi relativt till fören (0 till 180 grader babord eller styrbord). När vi hänvisar till något som en direction (t.ex. Ground Wind Direction, GWD) är detta relativt till norr.

Apparent Wind

Apparent Wind Angle (AWA) och Apparent Wind Speed (AWS) är de standardvisade data på dedikerade vindinstrument som i60 och föregångare. Detta mäts direkt av masttoppssensorn och beror inte på någon extern data. Apparent Wind varierar beroende på din båts rörelse. Som exempel, om du kör motor med 10kn rakt mot vinden i en 15kn bris, kommer din AWS att vara 25kn och din AWA kommer att vara 0 grader (vind på fören). Å andra sidan, om du kör motor rakt med vinden i samma hastighet, i samma vind, kommer du att se 5kn AWS från aktern (180 grader AWA).

True Wind

Vad Raymarine hänvisar till som True Wind (TWA, TWS) är alltid vind över vatten, inte vind över mark (mer om detta nedan). Vi beräknar detta från AWA och AWS, plus hastighet genom vatten (STW, från en paddelhjul eller motsvarande). Det är inte möjligt att beräkna korrekt True Wind från GPS-hastighet (SOG). Om du tittar på ditt vindinstrument och du har AWA och AWS men TWS visas som streck (-.-kn) har du ingen hastighetsdata som kommer in. Förutom TWA och TWS erbjuder våra senaste multifunktionsdisplayer och i70/i70S-instrument också TWD (True Wind refererad till norr snarare än fören). Detta kräver kompassriktning samt STW. Vi kan inte använda GPS COG för detta eftersom COG är riktningen du rör dig i, inte riktningen du står inför (vilket är vad riktning mäter). Lighthouse 2 MFDs kräver också riktning för att visa TWA/TWS.

Ground Wind

Ground Wind är vad du skulle mäta stående på kajen, refererad till norr (GWS och GWD). Detta kräver AWA/AWS (direkt vindmätning), GPS COG/SOG (hur båten rör sig över marken) och kompassriktning (var båten/vindflöjeln pekar, relativt till norr).

Varför är Ground Wind inte särskilt användbar för segling?

Enkelt uttryckt, din köl är i vattnet, inte på marken, så de vindvinklar du seglar till är vind över vatten, inte vind över mark. På en sjö eller vid slackvatten kommer den största skillnaden att vara din avdrift, men i tidvattenvatten eller i offshore-strömmar kan Ground Wind vara mycket annorlunda än True Wind, vilket är anledningen till att våra seglingsorienterade vindinstrument endast visar True Wind (även om på snabbare båtar är Apparent Wind förmodligen mer användbar fortfarande förstås).

Som ett exempel för att illustrera skillnaden mellan Ground Wind och True Wind, föreställ dig att du seglar rakt österut från Sydney Harbour, Australien, mot vinden i en östlig bris (Ground Wind 090 grader True) och i den starka sydgående East Australian Current av Finding Nemo-berömmelse. Den första skärmdumpen jag har bifogat är vad situationen skulle vara om vi hade noll ström (vilket är vad vi skulle försöka segla om vi hänvisade till Ground Wind). Som du kan se har vi två symmetriska slag för att nå vår destination. Enkelt:

Ground_wind-no_tide.png


Innan vi börjar prata om hur vinden skulle vara om vi seglar i vad som faktiskt är 2+ knop av ström som går söderut, låt oss föreställa oss att vi har stannat (noll STW) och driver söderut med den strömmen: vinden vi mäter kommer att verka mer sydlig än om vi var stillastående. Om vi nu återupptar seglingen på styrbords slag kommer vi att gå uppströms: om vi försöker segla nära vinden (45 grader från vinden för att välja ett trevligt enkelt nummer) från GW-data kommer vi att gå på en kurs på cirka 045T (NE) som i den första skärmdumpen, medan om vi seglar till TWA kommer vi att gå på en mycket mer östlig kurs på grund av den offset True och Apparent Wind, och faktiskt kommer vi att komma minst 10 grader närmare vinden än om du blint följde Ground Wind data. På babords slag (nedströms) om vi försökte segla till Ground Wind skulle vi gå på cirka 135T, vilket faktiskt kommer att vara nära rakt mot vinden, TWA, och vi skulle vara i no-go-zonen. Istället skulle du behöva styra mer som 150T för att vara nära vinden på babord.

True_wind-strong_cross_current.png