Panier
Remise: 0.00 DKK
Remise: 0.00 DKK
Digital Skipper |29/02, 2024
Problem med autopilotens styrning beror ofta på felaktig fasning av drivmotorn eller roderreferensgivaren. Dessa kontrolleras och korrigeras normalt via Dockside Wizard (Evolution-autopiloter) eller Dockside Calibration (äldre modeller).
Korrigering kan göras via autopilotens kontrollhuvud (t.ex. p70s) eller genom att ändra anslutningarna på ACU/autopilotkursdatorns motor- och roderterminaler.
Om fartyget har en roderreferensgivare bör den testas innan motorfasningen. Även om givaren är valfri för vissa autopiloter, ger den maximal prestanda när den är ansluten.
OBS: Följande tester ska utföras när fartyget ligger vid kaj, är förankrat eller förtöjt.
Under Dockside Wizard/Calibration: Om ratten vrids medurs men autopilotens display visar vänster roder, är fasningen felaktig.
Lösning via p70s: MENU → SET-UP → AUTOPILOT CALIBRATION → DRIVE SETTINGS → REVERSE RUDDER REF
Alternativ (bästa praxis):

Om autopiloten kommenderas till AUTO och +10° kursändring görs, ska ratten och rodret röra sig åt höger. Om de rör sig åt vänster är motorfasningen felaktig.
Lösning via p70s: MENU → SET-UP → AUTOPILOT CALIBRATION → DRIVE SETTINGS → MOTOR PHASING
Alternativ:

En Pilot Factory Reset (MENU → SET-UP → AUTOPILOT CALIBRATION → COMMISSIONING → PILOT FACTORY RESET) återställer MOTOR PHASING och RUDDER REFERENCE till standard. Om du har ändrat dessa inställningar via kontrollhuvudet måste du konfigurera om dem eller göra fysiska kabeländringar igen.