Roder går hårt över när autopiloten aktiveras i Auto- eller Track-läge
Digital Skipper |29/02, 2024

Problemet beror vanligtvis på felaktig fasning av drivmotorn eller felaktig fasning av roderreferensgivaren. Båda dessa punkter verifieras/korrigeras vanligtvis genom att köra Dockside Wizard (Evolution autopiloter) eller Dockside Calibration-proceduren (äldre autopiloter). Korrigering av motorfasning eller roderreferensgivarfasing kan utföras via autopilotens kontrollhuvud (Evolution autopiloter) och/eller genom att ändra ACU eller autopilotkursdatorns motor- och/eller roderterminaler till vilka drivmotorn och/eller roderreferensgivaren är anslutna.
Om fartyget är utrustat med en roderreferensgivare bör den testas innan motorfasningen testas. Även om roderreferensgivare är valfria för vissa autopiloter, är de nödvändiga för andra. Maximal autopilotprestanda uppnås vanligtvis när en roderreferensgivare är ansluten till autopiloten.
OBS: Följande test bör utföras medan fartyget ligger vid kaj, är förankrat eller förtöjt.
Under körning av Dockside Wizard eller Dockside Calibration, om rörelse av ratten medurs eller rörelse av rodret åt höger får roderstången som visas på autopilotens kontrollhuvud att indikera att vänster roder har applicerats, är roderreferensgivarfasingen felaktig för orienteringen av roderreferensgivaren. För Evolution autopiloter med en p70s kan kommandosekvensen MENU->SET-UP->AUTOPILOT CALIBRATION->DRIVE SETTINGS->REVERSE RUDDER REF utföras för att korrigera detta beteende. Alternativt (och anses vara bästa installationspraxis),
- Roderreferensgivarens röda ledning kan kopplas bort från ACU/kursdatorns RUDDER-portens röda terminal och istället anslutas till ACU/kursdatorns RUDDER-portens gröna terminal; och
- Roderreferensgivarens gröna ledning kan kopplas bort från ACU/kursdatorns RUDDER-portens gröna terminal och istället anslutas till ACU/kursdatorns RUDDER-portens röda terminal.
OBS: Följande test bör utföras medan fartyget ligger vid kaj, är förankrat eller förtöjt. När du utför fasningstestning av drivmotorn bör autopiloten kommenderas från AUTO till STANDBY så snart riktningen på rörelsehjulet eller rodret/drivningen som resulterar från +10-kommandot har bestämts.
Om drivmotorn inte fasas korrekt kommer rodret/drivningen att flyttas i motsatt riktning mot den som har kommenderats. Om autopiloten kommenderas till AUTO-läge och +10 graders kursändring kommenderas, bör ratten och rodret/drivningen röra sig medurs och åt höger respektive. Om ratten och rodret/drivningen istället rör sig åt vänster respektive, är drivmotorfasningen felaktig. För Evolution autopiloter med en p70s kan kommandosekvensen MENU->SET-UP->AUTOPILOT CALIBRATION->DRIVE SETTINGS->MOTOR PHASING utföras för att korrigera detta beteende. Alternativt,
- Drivmotorens A-ledning kan kopplas bort från ACU/kursdatorns MOTOR-portens A-terminal och istället anslutas till ACU/kursdatorns MOTOR-portens B-terminal; och
- Drivmotorens B-ledning kan kopplas bort från ACU/kursdatorns MOTOR-portens B-terminal och istället anslutas till ACU/kursdatorns MOTOR-portens A-terminal.
OBS: Utförande av en Pilot Factory Reset (ex. MENU->SET-UP->AUTOPILOT CALIBRATION->COMMISSIONING->PILOT FACTORY RESET) kommando kommer att återställa MOTOR PHASING och RUDDER REFERENCE fasningsinställningar till standardinställningarna. Om ändringar görs via autopilotens kontrollhuvud till MOTOR PHASING och/eller RUDDER REFERENCE fasningsinställningar, kommer dessa inställningar att raderas när Pilot Factory Reset kommenderas, vilket kräver att dessa inställningar konfigureras om enligt de kommandosekvenser som anges ovan (eller gör de fysiska kabeländringarna som alternativt anges).