Handlekurv
Rabatt: 0,00 SEK
Rabatt: 0,00 SEK
Justin, Victron Energy |15/02, 2021
Det hållbara fraktfartyget Grain de Sail förväntas återvända hem till Frankrike i mitten av veckan efter att ha avslutat sin jungfruresa till Amerika. Med handel av vin, kaffe och kakao är Grain de Sail ett fraktfartyg med en skillnad – hon lämnar inget koldioxidavtryck efter sig.
Fartyget ägs av företaget Grain de Sail med bas i Morlaix, Frankrike. Företaget rostar kaffe och tillverkar choklad som säljs via över 650 återförsäljare, omsätter cirka 5 miljoner euro och erbjuder heltidsarbete till över 50 anställda.
Tillsammans med sin fyrmannabesättning seglade kapten Loïc Briand iväg den 18 november med 15 000 flaskor franskt ekologiskt vin med destination New York – över 3 000 sjömil bort – där han anlände 28 dagar senare efter att ha mött 15-metersvågor och fyra stormar.
Efter att ha lämnat New York den 28 december fortsatte resan genom Karibien till Centralamerika för att lasta 33 ton kakaomassa (framtida resor kommer även att lasta kaffe) innan den återvände över Atlanten till St Nazaire för tullklarering, och därefter vidare till hemmahamnen St Malo i Frankrike.

Som väntat producerar och lagrar Grain de Sail sin egen hållbara elektricitet via ett robust och pålitligt kraftsystem designat för havets tuffa miljö.
Installationen från Victron Energy inkluderar professionella marina komponenter, såsom en Isolation Transformer som ger strömsäkerhet utan risk för galvanisk korrosion. Två 5 kW Quattro Inverter/Chargers levererar AC-ström till huvudlaster som färsk- och havsvattenpumpar, elektrisk spis i byssan samt luftkonditionering i lastrummet.

Tre SmartSolar MPPT-laddningsregulatorer samlar solenergi från tre solcellsfält och lagrar den i tio AGM-batterier. En 1000A Lynx Shunt övervakar energiflödet. En Orion Tr DC-DC-omvandlare gör det möjligt att driva 12V navigationsutrustning från fartygets 24V-system. En batteriavskiljare gör att två batteribanker kan laddas från en generator utan risk för felaktig manuell omkoppling.

Idén bakom denna djärva satsning är att visa att hållbar världshandel kan vara lönsam. Att importera råvaror med segelfartyg erbjuder bokstavligen ett äventyr för både importör och konsument!

Grain de Sail är en modern version av en gammal skonare – 22 meter lång, byggd i aluminium 2019 av Alumarine Shipyard, med kapacitet att frakta 50 ton last i sitt luftkonditionerade lastrum.
Denna satsning på import/export har planerats länge, och ett större fartyg med dubbla lastkapaciteten beräknas börja trafikera 2023.