Kurs vs Kurs över grund (COG) – Skillnader och varför det är viktigt för navigering

|2/09, 2024

Kurs vs Kurs över grund (COG) – Skillnader och varför det är viktigt för navigering

Förstå skillnaden mellan kurs och COG, hur Raymarine-system hanterar dessa data och varför korrekt kursgivare är avgörande för funktioner som radaröverlägg och MARPA.

Kurs är vinkeln som anger fartygets orientering i förhållande till sann eller magnetisk nord – kort sagt, den riktning fartyget pekar mot. Detta förutsätter att den magnetiska kursgivaren är korrekt kalibrerad och justerad.

Kurs över grund (COG) är vinkeln som anger den faktiska riktningen fartyget rör sig över jordytan i förhållande till nord. För att COG ska vara giltig måste fartyget vara i rörelse. Vid stillastående visas en ogiltig COG-avläsning. Skillnaden mellan kurs och COG beror på fart, ström och vind. Ju högre fart, desto mindre påverkan av avdrift – långsamma fartyg visar större skillnader.

Hur kontrollerar du kursdata i Raymarine-system?

Konfigurera din Multifunction Display (MFD) för att visa "Kurs" i Databar, Databox eller Data-applikationen. Om värdet är "---" saknas en kursdatakälla, t.ex. autopilot.

Effekter när kursdata saknas:

  • Kartan orienteras enligt vald kartinställning
  • Fartygsikonen offsettas enligt båtposition

Head-Up vs Course-Up orientering

Många antar felaktigt att Course-Up är rätt för att visa fartygets rörelseriktning. Head-Up används oftast vid pilotnavigering för att visa objekt relativt kursen. Course-Up används vid navigationsfunktioner som Go To Waypoint eller Follow Route. Vid Course-Up orienteras kartan mot navigationskurslinjen, vilket inte alltid motsvarar COG eller kurs.

Varför ansluta en kursdatakälla?

För korrekt fartygsikon vid stillastående och för funktioner som MARPA, radaröverlägg och kursvektorer rekommenderas kursdata med minst 10 Hz. Detta är viktigt för:

  • MARPA-spårning
  • AIS-mål i radarapplikationen
  • Waypoints och kursvektorer
  • Radaröverlägg i kartapplikationen
  • Kursdatabar och kursberoende funktioner

Kalibrering och justering

Om kursen är felaktig eller fartygsikonen verkar krabba, kalibrera kursgivaren för avvikelse och justera kompassen. Kontrollera att inga magnetiska störningar finns inom 1 meter. Vanliga kurskällor är autopilot, ST60+ instrumentkompass, Pathfinder Smart Heading System och NMEA-kompasser.

Bilder på kursgivare:

Fluxgate-kompass för SPX och Smart Pilots:

Fluxgate-kompassgivare

EV-1/EV-2 kursgivare för Evolution-piloter:

EV-1/EV-2 kursgivare

Tips: För bästa navigationsprestanda – anslut en korrekt kalibrerad kursgivare och kontrollera regelbundet för avvikelser.