AIS Class B - SOTDMA eller CSTDMA, vad är skillnaden?

|27/10, 2021

AIS Class B - SOTDMA eller CSTDMA, vad är skillnaden?

I denna bloggpost reder vi ut skillanden mellan SOTDMA och CSTDMA.

2018 lanserade IMO en ny standard för AIS Klass B-transceiver. Sedan dess är det tillåtet för en AIS klass B att använda samma system för åtkomst till överföringskanaler som kommersiell sjöfart SOTDMA istället för det tidigare CSTDMA.

SOTDMA står för "Self Organized Time Division Multiple Access" och CSTDMA står för "Carrier Sense Time Division Multiple Access".

För att förstå skillnanden behöver man vet hur en AIS fungerar generellt. AIS betyder "Automatic Identification System" och utvecklades för kontinuerligt utbyte av positionsdata mellan fartyg. AIS använder UTC-tidsstämpeln med en noggrannhet på en miljondels sekund för att säkerställa att varje fartyg har samma tidskällare. Inom AIS-systemet är en minut en ram och är uppdelad i 2250 tidsluckor. Varje positionsrapport skickas inom en sådan tidslucka. Detta garanterar att varje enskild sändning kommer att ses och inte skrivs över.

Genom att använda det tidigare CSTDMA måste AIS Klass B-transceivern först lyssna på AIS-trafiken för att hitta en ledig plats innan positionsrapporten sänds. Om det inte finns någon ledig lucka måste CSTDMA vänta på nästa överföringsintervall.

Med SOTDMA kommer tidsluckor för nästa sändningar att reserveras i förväg för att säkerställa att positionsrapporten kommer att skickas ut.

En stor fördel med AIS Class B med SOTDMA är att den har 5 Watts sändareffektvilket ökar sändningsområdet där din AIS-data kommer kunna tas emot.

Genom att reservera framtida tidsluckor är nästa stora fördel att klass B SOTDMA har fått högre prioritet inom AIS-systemet än klass B CSTDMA.

Det finns alltså flera fördelar med att välja en AIS med SOTDMA och det kan vara extra viktigt som du rör dig långt från kusten, har en snabbgående båt eller befinner dig hårt trafikerade områden.