Hur används GPS data?
Digital Skipper |2/11, 2023
GPS- och GNSS-satelliter används för att ge en exakt plats för en person eller ett objekt nästan var som helst på jorden. Processen för hur GPS/GNSS fungerar och använder trilateration för att bestämma en plats.
Trilateration används huvudsakligen inom lantmäteri och navigation, inklusive globala satellitnavigationssystem (GNSS) som till exempel Galileo och GPS.
Det finns fyra huvudsakliga sätt som GPS-data kan användas på:
- Positionering – bestämma en exakt position.
- Navigation – att förflytta sig från punkt A till punkt B.
- Spårning – övervaka aktiv rörelse och platsen för en person/djur.
- Kartläggning – skapa aktuella och precisa kartor över jorden, region för region.
Dessa kan tillämpas inom den marina industrin och dina NMEA 0183- eller NMEA 2000-GPS-instrument, som sedan är anslutna till andra enheter. Självklart förstår vi alla att GPS-fixet kommer att visa den aktuella platsen på en MFD eller ansluten PC-applikation... men hur kan vi använda GPS med andra enheter?
Användning av GPS med en Autopilot:
Generellt sett är en Autopilot som är ansluten till en GPS mycket mer exakt än en som är ansluten till en kompass. Kompassens riktning håller fören pekad åt ett håll, men tar inte hänsyn till förändringar som ökad vind. Att använda en GPS innebär att autopiloten håller sig på kurs (med hjälp av korsrätting), vilket förbättrar restiden och minskar bränsleförbrukningen. Detta uppnås genom att autopiloten justerar förens riktning för att hålla fartyget på korsrätting samtidigt som den kompenserar för olika förhållanden som kräver kompensation.
Användning av GPS med en VHF-radio:
VHF-radio är en utmärkt utrustning att ha ombord, särskilt med tanke på säkerhet till sjöss. VHF-radio möjliggör DSC (Digital Selective Calling), vilket möjliggör att nödsignaler skickas till kustbevakningen och andra närliggande fartyg. Det möjliggör också kommunikation mellan dig och andra fartyg som är utrustade med DSC.
Fördelen med att ansluta GPS till VHF kan mycket väl vara livräddande. Om ditt fartyg olyckligtvis går på grund eller börjar sjunka, är det första du bör göra att kontakta kustbevakningen. Om du skickar ut en nödsignal med ansluten GPS kommer din plats automatiskt att inkluderas i informationen som skickas till kustbevakningen och andra närliggande fartyg. Det möjliggör en snabb och exakt position för ditt fartyg och minskar kraftigt tiden det tar att svara på incidenten.
Användning av GPS med AIS:
GPS-anslutning är grundläggande när du använder AIS. Tanken med AIS är att ange målets (andra fartygs) plats i förhållande till din egen. Detta gör att MFD:er, etc., kan varna för potentiella kollisioner om båda fartygen fortsätter på samma kurs.
Användning av GPS med PC-applikationer:
Vi kan också få din NMEA 0183- eller NMEA 2000-data till en PC eller ansluten kartapplikation med hjälp av gateways. Att få NMEA 0183-data till en PC-applikation som Open CPN kan göras via en Actisense USG-2 om datan redan är NMEA 0183. Om din data är NMEA 2000 och du vill få den till din PC för en applikation som TimeZero kan detta göras med hjälp av en NGX-1 eller NGT-1.
NGX-1 kan också användas för att konvertera din NMEA 2000-GPS-data till NMEA 0183-GPS-satser och sedan matas till din PC-applikation via USB om NGX-1-USB används, eller via seriell / DB-9 / USG-2-anslutning om en NGX-1-ISO används.
GPS-data till flera enheter samtidigt:
Självklart kan du ha flera av ovanstående enheter ombord, alla som skulle dra nytta av en GPS-datafeed. Istället för att individuellt ansluta varje enhet till GPS kan en NMEA-buffer som PRO-NBF-1 eller PRO-BUF-2 hjälpa till att rikta och sprida den GPS-signalen, vilket gör att alla anslutna enheter kan använda GPS-satsdata som krävs... en mycket användarvänligare och plånboksvänligare lösning.
Sammanfattningsvis kan vi använda GPS för en rad olika saker när vi är ute på vattnet, från navigation till att hjälpa till med säkerheten. De flesta fartyg har en GPS ombord, men den kanske inte används till sin fulla omfattning. Om den finns där, varför inte använda den på alla sätt du kan för att göra dina system smartere, säkrare och mer effektiva?
Observera: Kontrollera tillverkardokumenten för att se om din autopilot, VHF, etc., accepterar inmatning från GPS och vilket format det förväntar sig, eftersom det kommer att avgöra om du behöver NMEA 2000 eller NMEA 0183. Testa alltid din installation innan du ger dig iväg på en resa för att se till att din utrustning fungerar korrekt. Eventuella bekymmer eller frågor bör tas upp med tillverkaren eller en certifierad NMEA-installatör.