Handlekurv
Rabatt: 0,00 NOK
Rabatt: 0,00 NOK
Digital Skipper |2/11, 2023
GPS- och GNSS-satelliter används för att ge en exakt position för en person eller ett objekt nästan var som helst på jorden. Tekniken bygger på trilateration, en metod som beräknar position genom avstånd till flera satelliter.
Trilateration används främst inom lantmäteri och navigation, inklusive globala satellitnavigationssystem (GNSS) som Galileo och GPS.
Dessa funktioner är viktiga inom den marina industrin och kan integreras med NMEA 0183- eller NMEA 2000-GPS-instrument som är anslutna till andra enheter.
En autopilot kopplad till GPS är betydligt mer exakt än en som endast använder kompass. GPS gör att autopiloten kan hålla kursen genom att kompensera för vind och ström, vilket sparar tid och bränsle.
VHF-radio med DSC (Digital Selective Calling) ökar säkerheten till sjöss. Genom att ansluta GPS skickas din exakta position automatiskt vid nödsamtal, vilket kan rädda liv.

AIS använder GPS för att visa andra fartygs position i förhållande till din egen, vilket minskar risken för kollisioner.
Med hjälp av gateways som Actisense USG-2 eller NGX-1 kan du överföra NMEA-data till PC-applikationer som OpenCPN eller TimeZero.
För att dela GPS-data med flera enheter kan du använda NMEA-buffrar som PRO-NBF-1 eller PRO-BUF-2, vilket är en kostnadseffektiv lösning.
GPS är ett oumbärligt verktyg för navigation och säkerhet till sjöss. Genom att integrera GPS med autopilot, VHF, AIS och PC-applikationer kan du göra ditt system smartare och säkrare.
Tips: Kontrollera alltid kompatibilitet med din utrustning och testa installationen innan avfärd. Vid frågor, kontakta tillverkaren eller en certifierad NMEA-installatör.