En grundläggande förklaring av VHF Marine Radio
Digital Skipper |12/12, 2021
VHF-radio (Very High Frequency) tillåter kommunikation mellan din båt och andra, oavsett om det är andra båtar, marinor, kustbevakning, broar, etc... Detta är den vanligaste metoden för kortdistanskommunikation inom marinindustrin och den föredragna också.
De fungerar vanligtvis som en uppsättning, som är både sändare och mottagare (transceivrar) kombinerade som fungerar på frekvenser eller "kanaler".
Driftområdet är 156-162MHz, där 156-157MHz är olika kanaler för radiokommunikation och 161-162MHz för AIS. Dessa kanaler är konstanta runt om i världen, vilket säkerställer att oavsett var fartyget är, kommer frekvensen för specifika kanaler alltid att vara densamma.
Ett exempel på detta är kanal 16, som alltid är 156.800MHz frekvens. Detta är viktigt eftersom kanal 16 är den internationella nöd-, säkerhets- och anropskanalen, som alla VHF-utrustade fartyg måste övervaka.
En viktig sak att lyfta fram med kanaler och frekvenser är att även om frekvensen för varje kanal förblir internationellt konstant, gör inte funktionen för den kanalen det. Till exempel arbetar den brittiska kustbevakningen på 156.000 MHz (kanal 0), medan den amerikanska kustbevakningen opererar på 157.050 och 157.100 (kanal 21 och 22).
*Observera: alla frekvenser som nämns här refereras till Ship Frequency snarare än Shore Frequency. Simplex-kanaler har samma fartygs- och landfrekvens. som tillåter fartyg-till-fartyg- och fartyg-till-land-kommunikation. Duplexkanaler har inte samma frekvens, så de kan inte användas för ship-to-ship-kommunikation.
Typer av VHF-radio
Vilken typ av VHF-radio du väljer beror på krav och preferenser.
De två huvudvalen är handhållna och fastmonterade. Det finns en tredje typ av radio som kallas HF / SSB (Single Side Band), men det här är inte VHF, och det fungerar annorlunda så det kommer inte att täckas här.
Handhållna VHF-radio
Handhållna VHF-radioapparater har fördelen av att vara lätta, bärbara och vanligtvis mycket enkla att använda tack vare det begränsade antalet kontroller på radion.
Om du hamnar i en nödsituation är det utan tvekan värt att ha en handhållen VHF, eftersom du kanske inte kan nå en fast VHF beroende på scenariot. Utöver detta, om batteriet skulle sluta fungera ombord, skulle en fast monterad VHF sluta fungera, medan den handhållna enheten kommer att fortsätta att fungera. En handhållen radio kräver inte heller installation av en VHF-antenn.
Begränsningarna för en handhållen radio är också enkla nog. De viktigaste är batteritid, effekt och räckvidd.
Eftersom radion är batteridriven är det viktigt att alltid ha med sig ett extra batteri eller batteriladdare ombord, annars kommer du så småningom att ha en platt VHF-radio.
Den lägre uteffekten och korta antennen gör att räckvidden är begränsad... räckvidden är tillräckligt för att fungera i ett fritidsbåtscenario, men större fartyg och kommersiella fartyg kommer vanligtvis att välja fast monterade VHF.
Fast monterad VHF-radio
Fastmonterade VHF-radioalternativ har också fördelar och nackdelar.
Eftersom de kräver en konstant strömförsörjning finns det ingen oro över batteritiden och att behöva ladda eller byta dem.
Ganska ofta har de oberoende externa VHF-antenner ombord också, som möjliggör mer kraft från en fast VHF, vilket i sin tur ökar sändningsräckvidden för VHF-radion.
I moderna VHF:er finns det ganska ofta en intern GPS också, som gör att funktioner som DSC (Digital Selective Calling) också kan användas, förutsatt att ett MMSI har gjorts anspråk på och tilldelats fartyget.
Den enda verkliga nackdelen med en fast VHF är att den är fixerad på plats, vilket innebär att du måste överväga installationspunkten innan montering. Den ska vara på en praktisk plats där den är lättillgänglig vid behov, som till exempel rodret.
På stora installationer är det mycket vanligt att hitta både en fast och handhållen VHF ombord, där den handhållna bärs av besättningen som inte är placerad i närheten av installationsplatsen för den fasta VHF:en.