Handlekurv
Rabatt: 0,00 GBP
Rabatt: 0,00 GBP
Digital Skipper |7/06, 2022
Att installera ny utrustning på ett fartyg bör vara enkelt och stressfritt, men verkligheten ser ofta annorlunda ut. Utmaningar, ändrade förutsättningar och tekniska problem är vanliga. Många av dessa problem beror på felaktig installation och kan undvikas med rätt kunskap. Här går vi igenom de vanligaste misstagen och hur du undviker dem.
NMEA 2000 är ett CAN-baserat nätverk som är designat för enkel plug-and-play-installation. Det vanligaste felet vi ser är felaktig användning av terminatorer – antingen för få eller för många. Ett korrekt nätverk ska ha exakt två terminatorer, en i vardera änden av stamnätet. Terminatorerna fungerar som resistiv belastning och minskar signalreflektioner.

Ett korrekt avslutat nätverk har ett motstånd på 60 Ohm. Om du mäter 120 Ohm finns bara en terminator, och 40 Ohm betyder att tre är installerade. Detta problem uppstår ofta med enheter som har interna terminatorer – dessa räknas som vanliga terminatorer och måste beaktas.
CAN-nätverk är förlåtande, vilket gör att felaktiga topologier ibland fungerar – men det är inte god praxis. Felaktiga metoder som seriekoppling eller stjärnnätverk kan leda till dataförlust, korrupta data och enheter som försvinner från nätverket när det växer.
Följ alltid Buss-topologi: varje enhet ska anslutas till stamnätet via en dropkabel eller en korrekt 4-vägs drop. Detta gör nätverket stabilt, lätt att felsöka och följer NMEA 2000-standarder.
NMEA 0183 kan skapa förvirring eftersom det finns två huvudversioner:
Problem uppstår när man blandar dessa standarder. Att koppla en RS-422 Talker till en RS-232 Listener kan orsaka överhettning och skador. Använd alltid rätt gränssnitt eller en säker konverteringslösning, som Actisense erbjuder.
Tänk på att NMEA 0183 saknar enhetlig färgkodning. Kontrollera alltid produktmanualer istället för att lita på färger – felkopplingar kan skapa stora problem vid felsökning.