Kan digitalisering av elektronik verkligen förbättra säkerheten till sjöss?

|30/04, 2022

Kan digitalisering av elektronik verkligen förbättra säkerheten till sjöss?

Det är viktigt att spara tid och pengar när du installerar elektronik på din båt, och du kommer att vara medveten om de många olika enheter som vi har skapat för att göra dina resor enklare och säkrare, samtidigt som du ger bättre tillgång till mer data ombord.

Och även om vårt utbud av lösningar låter dig koppla det gamla med det nya, konvertera analogt till digitalt och ha trådlös åtkomst till din båtdata, tar vi inte ofta in på fördelarna med säkerheten när vi är ute på vattnet som vi kan ge. dig när du digitaliserar och uppdaterar dina instrument. Låt oss titta på 2 enkla sätt att göra just det.

Motorövervakning med vår EMU-1

EMU-1 låter dig enkelt digitalisera dina analoga motordata, vilket gör övervakningen av motorparametrar enkel via en NMEA 2000 MFD. En typisk installation kan bestå av motor + sändare och en uppsättning analoga mätare anslutna som visar oljetryck, motortemp, varvräknare, etc...

I flera år har detta varit standardinställningen, men analoga mätare kan drabbas av problem med tiden, vilket kan resultera i dålig avläsnings noggrannhet. De kan också lida av "optiskt fel", där mätnålen ser ut att ha ett annat värde beroende på vinkeln som mätaren läses från. Digitala system övervinner dessa problem, samtidigt som de potentiellt sparar utrymme jämfört med den ursprungliga analoga installationen.

En stor fördel med EMU-1, speciellt för mindre farkoster med begränsat installations utrymme, är att enheten kan fungera direkt från Sender ensam och inte kräver att mätare finns alls, vilket sparar utrymme eller frigör den för annan elektronisk enhet. Om du hellre föredrar att hålla mätarna i krets men vill spara utrymme kan de alltid flyttas till ett skåp, trots allt behöver de inte vara synliga när du väl har EMU-1 som matar ut dina digitaliserade motordata till MFD!

Att övervaka analoga mätare är tillräckligt enkelt, men det kräver att fartygsoperatören alltid är på samma plats som mätarna och ser till att de kontinuerligt kontrolleras. Om oljetrycket plötsligt skjutit i höjden och det inte fanns någon larmpanel ansluten till mätarna, skulle du inte veta att detta hände förrän antingen mätaren kontrollerades eller motorn misslyckades. Med EMU-1 kan larm konfigureras för olika parametrar, vilket gör det möjligt för EMU-1 att utlösa ett larmtillståndsmeddelande, som tas upp av MFD (när den är konfigurerad för det), och ger både en visuell och hörbar varning för larmtillståndet.

En av de främsta fördelarna med detta är möjligheten att ha flera visningar av samma data runt fartyget. Eftersom NMEA 2000 använder CAN kommer alla enheter som är anslutna till samma nätverk att se samma data, vilket innebär att du kan ha en display vid rodret och en annan i fältet, och de kommer båda att visa samma motordata samtidigt, vilket förbättrar säkerhet och synlighet av data för alla besättningsmedlemmar hela tiden.

EMU-1 har också ett konfigurerbart antal motortimmar, vilket gör det mycket lättare att hålla reda på servicetiderna för dina motorer.

Givardigitalisering med vår DST-2

I likhet med EMU-1 är DST-2 också designad för att konvertera analogt till digitalt, men den här gången är det för djup, hastighet och temperaturdata snarare än motor. Givare är ett utmärkt sätt att enkelt övervaka båtens hastighet, vattnets temperatur och djupet på vattnet du för närvarande upptar. Men om du inte äger en smart givare, är du begränsad med vilken data du kan få.

Ett av de vanligaste scenarierna när man seglar i okänt vatten är att fartyget grundstöts. Det här kan vara lite pinsamt men roligt och inget mer om du landar på sanden, men om du gör det på stenar är scenariot mindre underhållande och mycket farligare (och dyrare) för både dig och ditt fartyg.

DST-2 är designad för att ta dessa analoga värden och mata ut dem som digitala 0183-meningar, vilket gör att du enkelt kan ansluta den till annan NMEA 0183-utrustning, eller få data till ett NMEA 2000-nätverk med vår NGW-1-konverteringsgateway.

Med möjligheten att få in dina djupdata i ett NMEA 2000-nätverk för en MFD att använda, möjliggör den användningen av gruntvattenlarm på MFD.* Dessa kan vara ovärderliga när du är ute på vattnet, vilket kan spara tusentals pund i reparationer och gör det också mycket säkrare för alla ombord. Grundstötning i fart kan göra att människor kastas överbord, vilket är ett scenario som en båtägare aldrig vill vara med i.

*Observera att inte alla MFD-enheter har den här kapaciteten, och det är viktigt att du kontrollerar med tillverkaren först!