Grunderna för batterier och batteriövervakning

|28/10, 2021

Grunderna för batterier och batteriövervakning

All elektronik ombord på en båt behöver ström, och vanligtvis kommer detta från ett batteri. Däremot kommer varje fartyg att ha olika batterikrav beroende på mängden ström som behövs, storleken på fartyget, etc... Vissa båtar kommer att ha flera batterier, medan andra kanske bara har ett.

Typer av batteri
Det finns ett antal olika typer av batterier, men de flesta är alla baserade på samma bly-syra-kemi, där batteriet innehåller blyplattor, blyoxidplattor och svavelsyra (elektrolyt).

  • Våtcellsbatteri: Ett batteri där plattorna är nedsänkta i svavelsyra.
  • Absorberad glasmatta (AGM) batteri: Svavelsyran absorberas i glasfibermattor som placeras mellan varje platta.
  • "Gelified" Electrolyte Lead Acid (GEL) cellbatteri: Svavelsyran ix blandas med pyrogen kiseldioxid för att skapa den gelliknande substansen.

Det finns andra typer av batterikemi tillgängliga på marknaden, men eftersom dessa är de vanligaste 3, har vi täckt dem här.

Det är viktigt att inte blanda batterityper om mer än ett batteri krävs, och de bör placeras i samma omgivande miljö om de är av samma batteribank.

Vad är en batteribank?
En batteribank är där mer än ett batteri används på samma plats. Det är vanligt att större fartyg har flera batteribanker, medan andra använder färre banker men de är större i storlek.

Ett exempel på en typisk batteribanksinstallation kan bestå av 3 banker, varav en är "husbanken", som ger ström till den inbyggda elektroniken, till exempel ditt ombordsljus.

Den andra 'motorbanken' är för motorerna och generatorerna, och den tredje är en 'nödbank', som är till för de kritiska systemen för att säkerställa att de aldrig slocknar, vilket är där din AIS, VHF, etc skulle drivas från.

Montering av batteriet
Alla batterier bör monteras på en säker och torr men lättillgänglig plats om underhåll skulle behövas. Monteringsplatsen bör ha en inbyggd ventil i närheten, på grund av att våtcellsbatterierna laddar ur vätgas.

Utöver detta bör batteriet inte monteras ovanför eller under något som har med bränslesystemet att göra, såsom bränsletankar eller filter (av uppenbara skäl!), och realistiskt sett borde det inte röra sig alls när det är monterat. Det finns en maximal rörelsefrihet på 1" men ingen rörelse är att föredra och säkrare.

Koppla upp batteriet
Trådtjockleken (American Wire Gauge (AWG)) är beroende av den elektroniska belastningen och batterikraften på fartyget, plus i enlighet med lokala ledningsspecifikationer.

Om 6AWG och större tråd används får de inte anslutas till batteriet med vingmuttrar, och det bör vara maximalt 4 ledare fästa på en batteristolpe.

Som en del av NMEA-standarderna måste alla blanka ledningar vara förtennade, och flera ledare anslutna till ett batteri ska installeras med den högsta strömstyrkan närmast batteriet.

Lär dig hur du ställer in ditt NMEA 2000-nätverk från början med Actisenses gratis e-bok.