SONAR TEST - Ingen givare ansluten undersökningsguide

|7/03, 2024

SONAR TEST - Ingen givare ansluten undersökningsguide

Så löser du felet ”Ingen transducer ansluten” – Komplett felsökningsguide för Raymarine AXIOM SONAR.

Denna FAQ är en del av vår nya serie för felsökning av SONAR-system. Här hittar du detaljerade guider för att undersöka och lösa vanliga problem, inklusive störningar och inställningar. Oavsett om du använder ett RV-, RVM- eller AIRMAR CHIRP SONAR-system, erbjuder vi steg-för-steg-instruktioner för att säkerställa optimal prestanda. Behöver du hjälp med installation eller testning? Då är detta rätt plats.

Relaterade guider

DEL 1 – SONAR FEL: Ingen givare ansluten
DEL 2 – Introduktion till SONAR-störningar
DEL 3 – SONAR-störningsundersökning – Manuell inställning
DEL 4 – SONAR Inställning & Test: När SONAR inte påverkas av störningar
DEL 5 – SONAR Inställning & Test: När SONAR påverkas av störningar
DEL 6 – RV och RVM Transducer Sense Resistor Test

Viktigt att veta

NOTERA: Om du inte är bekant med dessa system, kontakta Produktsupport eller en auktoriserad Raymarine-återförsäljare för hjälp med inställning och testning.


Steg-för-steg felsökning

STEG 1 – Välj Sonarkanal & Frekvens

  1. Tryck på MENY
  2. Välj KANAL och sedan önskad sonarkanal och frekvens. Exempel: Intern SONAR på AXIOM 2 PRO RVM med HIGH CHIRP.
  3. Om ingen transducer upptäcks, är kanalalternativen gråtonade.
  4. Väljer du Alla Kanaler ser du alla SONAR-kanaler och om transducer är ansluten.

Exempel: Intern SONAR på AXIOM PRO 9 RVX och AXIOM 2 PRO RVM – ingen transducer upptäckt.

STEG 2 – Kontrollera transduceranslutning

Kontrollera att alla anslutningar är korrekta och fria från skador. Om felet är intermittent, gå till STEG 5.

  1. Stäng av systemet, koppla ur och inspektera alla kablar och kontakter. Leta efter korrosion eller vattenförorening.
  2. Byt ut skadade delar, anslut igen och testa. Om problemet kvarstår, fortsätt till nästa steg.

STEG 3 – Uppdatera mjukvara

Se till att AXIOM har Lighthouse 4.5.84 eller senare. Ladda ner senaste versionen här.

STEG 4 – Återställning vid strömpåslag

  1. Spara/exportera inställningar och data.
  2. Utför återställning vid strömpåslag. Se instruktioner här.

OBS: Återställ inte sparade inställningar förrän systemet fungerar normalt.

STEG 5 – Kontrollera transducerns sense-motstånd

Följ vår guide för RV/RVM sense-motståndstest: Skapa en supportbiljett här.

STEG 6 – Testa med ny transducer

Om motståndet är korrekt men felet kvarstår, testa med en ny transducer (via återförsäljare). Installera inte – koppla bara in och testa i vatten.

Slutsats

Om problemet kvarstår efter alla steg, är AXIOM troligen drabbad av hårdvarufel. Kontakta Raymarine service via supportportalen.