Ocean Signal - Teknik som räddar liv!
Digital Skipper |18/12, 2024
Att ge sig ut på sjön är en fantastisk upplevelse – friheten, naturen och känslan av att vara ett med havet. Men det är också ett ansvarsfullt äventyr, där sjösäkerhet alltid måste komma i första hand. Tack vare modern teknik har sjösäkerheten tagit enorma steg framåt, med lösningar som nödsändare, AIS-enheter (Automatic Identification System), EPIRB (Emergency Position-Indicating Radio Beacons) och man överbord-enheter (MOB). Dessa produkter erbjuder allt från exakt GPS-positionering och snabb kommunikation till robusta varningssystem som fungerar även i de mest extrema förhållanden.
Ocean Signal är en global ledare inom sjösäkerhetsteknik och erbjuder innovativa produkter som kan vara skillnaden mellan liv och död vid en nödsituation på vattnet. Företaget kombinerar banbrytande elektronik med praktisk design, vilket gör deras produkter lätta att använda och extremt pålitliga. Deras lösningar är utvecklade för att uppfylla internationella standarder och är testade för att leverera även när det oväntade inträffar.
I den här artikeln dyker vi ner i Ocean Signals produktutbud och visar hur deras teknik kan göra ditt liv till sjöss tryggare och mer förberett.
Varför välja Ocean Signal?
Ocean Signal fokuserar på att utveckla lättanvänd, pålitlig och avancerad teknik som hjälper sjöfarare och äventyrare att hålla sig säkra. Med en kombination av banbrytande elektronik och robusta konstruktioner levererar deras produkter pålitlighet även i de tuffaste förhållandena. Alla deras produkter är certifierade enligt internationella standarder och testade för att klara verkliga nödsituationer.
PLB (Personal Locator Beacon)
En PLB (Personal Locator Beacon) är en personlig nödsändare som används för att skicka en nödsignal vid livshotande situationer, ofta på avlägsna platser där annan kommunikation inte är möjlig. Den används av friluftsmänniskor, seglare, piloter och andra som rör sig i områden utan mobiltelefontäckning.
Nödsignalen från PLB skickas via Cospas-Sarsat-satellitsystemet, som är en del av det internationella sjö- och flygräddningssystemet (SAR). Signalen vidarebefordras till den närmaste räddningscentralen, och i Sverige är det JRCC i Göteborg som ansvarar för att samordna räddningsinsatsen. Till skillnad från många andra satellitbaserade nödsändare kräver PLB-enheter inget abonnemang, och kostnaden för räddningsinsatser täcks av myndigheter.
PLB1
PLB1 är en personlig nödsändare som är en av de minsta och mest kompakta på marknaden. Den aktiveras manuellt och sänder en nödsignal till satellitnätverket Cospas-Sarsat, vilket gör att räddningstjänsten snabbt kan lokalisera dig. PLB1 har en batteritid på upp till 24 timmar i kontinuerlig drift och är vattentät ner till 15 meters djup.
Fördelar:
- Liten och lätt att bära med sig
- Global nåbarhet via satellit
- Ingen abonnemangskostnad
PLB3
PLB3 bygger vidare på PLB1:s framgång men lägger till AIS-funktionalitet (Automatic Identification System) som gör det enklare för närliggande fartyg att lokalisera dig vid en nödsituation. Den har också en strobe-lampa för ökad synlighet.
Fördelar:
- Kombinerar satellitkommunikation och AIS
- Ökad synlighet med både strobe och infraröd-lampa
- Smartphone anslutning med NFC
Skillnader mellan PLB1 och PLB3:
- PLB1 är en grundläggande nödsändare med global satellitkommunikation, medan PLB3 lägger till AIS-funktionalitet för närliggande fartyg, genom att synas på deras plotters.
- PLB3 har också en infraröd-lampa för ökad synlighet för sök utrusning.
- PLB3 kan hanteras med Smartphone med hjälp av NFC.
EPIRB (Emergency Position-Indicating Radio Beacon)
En EPIRB (Emergency Position-Indicating Radio Beacon) är en nödsändare som används inom sjöfarten för att signalera en nödsituation och hjälpa räddningstjänsten att lokalisera en nödställd båt eller fartyg. Den är en viktig del av säkerhetsutrustningen för fartyg och används ofta av yrkessjöfart och fritidsbåtar.
Nödsignalen från EPIRB skickas via Cospas-Sarsat-satellitsystemet, som är en del av det internationella sjö- och flygräddningssystemet (SAR). Signalen vidarebefordras till den närmaste räddningscentralen, och i Sverige är det JRCC i Göteborg som ansvarar för att samordna räddningsinsatsen. Till skillnad från många andra satellitbaserade nödsändare kräver EPIRB-enheter inget abonnemang, och kostnaden för räddningsinsatser täcks av myndigheter.
EPIRB1
EPIRB1 är en vidareutveckling av Ocean Signals EPIRB-teknologi och erbjuder bättre GPS-precision och en mer kompakt design. Den aktiveras automatiskt vid kontakt med vatten eller manuellt och är idealisk för fartyg som prioriterar säkerhet.
Fördelar:
- Förbättrad GPS-precision
- Kompakt och robust design
Lång batteritid
EPIRB3
EPIRB3 erbjuder ännu mer avancerade funktioner jämfört med EPIRB1. Den har längre batteritid, snabbare GPS-uppdatering, inbyggd AIS sändare och en mindre design som underlättar hantering. Den kan även hanteras med smartphone genom NFC.
Skillnader mellan EPIRB1 och EPIRB3:
- EPIRB1 är en grundläggande nödsändare med global satellitkommunikation, medan EPIRB3 lägger till AIS-funktionalitet för närliggande fartyg, genom att synas på deras plotters.
- EPIRB3 har också en infraröd-lampa för ökad synlighet för sök utrusning.
- EPIRB kan hanteras med Smartphone med hjälp av NFC.
EPIRB3 Pro
EPIRP3 Pro levereras komplett med en kategori 1-fäste (hus) för automatisk frisläppning om båten kantrar. Detta fäste förvarar din EPIRB3 Pro säkert under hela resan, oavsett vilka förhållanden som upplevs. Det ger också den bästa möjligheten till utlösning i nödsituationer där det kan vara svårt för en besättningsmedlem att nå EPIRB-enheten. EPIRB3 Pro är också SOLAS-godkänd.
MOB (Man Overboard Device)
En MOB (Man Overboard Device) är en säkerhetsanordning som används för att snabbt lokalisera och rädda en person som fallit överbord från ett fartyg eller en båt. Den är särskilt viktig i marina miljöer där tid och noggrannhet är avgörande för att rädda liv.
MOB1
MOB1 är en enhet som automatiskt aktiveras om någon faller överbord. Den är kompatibel med de flesta automatiska flytvästar och sänder en signal till närliggande AIS-enheter och DSC-radio för att varna besättningen och underlätta snabb räddning.
Fördelar:
- Snabb aktivering vid kontakt med vatten
- Sänder signal upp till 8 sjömil
Integrerad GPS för noggrann lokalisering
MOB2
MOB2 är en förbättrad version av MOB1 och möjliggör ännu snabbare kommunikation med AIS-system och DSC-radio som stöder Class M-reglementet. Detta innebär att om MOB2 skickar ett larm via DSC till en VHF-radio, kan VHF:en kvittera larmet, vilket stoppar vidare DSC-sändningar från MOB2. Däremot fortsätter AIS-signalerna att sändas tills enheten stängs av. MOB2 har längre räckvidd och är designad för att fungera pålitligt även under mycket krävande förhållanden.
Skillnader mellan MOB1 och MOB2:
- MOB2 har längre räckvidd och förbättrad signalstyrka jämfört med MOB1.
- MOB2 har stöd för DSC Class M-reglementet.
MOB2 är mer robust och bättre anpassad för extrema miljöer.
Jämförelsetabell
Eftersom sjösäkerhetsprodukter ofta involverar en hel del komplexa termer, har vi gjort en enkel översikt över de olika modellerna och vad som skiljer dem åt. På så sätt blir det lättare för dig att hitta rätt produkt för just dina behov!
Räddningstjänstens ord om vikten av sjösäkerhet
Räddningstjänster betonar att tekniska hjälpmedel som nödsändare och AIS-enheter är avgörande för att få snabb hjälp vid olyckor. När varje sekund räknas kan produkter som de från Ocean Signal vara avgörande.
Sammanfattning
Oavsett om du är en erfaren sjökapten eller nybörjare inom båtliv är sjösäkerhet inget att tumma på. Ocean Signal erbjuder produkter som inte bara är tekniskt avancerade utan också praktiska och enkla att använda. Med en PLB, EPIRB eller MOB-enheter ombord är du alltid förberedd på det oväntade.
Låt Ocean Signal bli en del av din sjösäkerhetsstrategi – för att njuta av sjölivet med tryggheten att hjälpen aldrig är långt borta.
Vill du veta mer? Besök är det bara att kontakta oss på Digital Skipper om vilken produkt som passar dig bäst!