Vanliga frågor gällande EMU1, Open CPN, STng, NMEA 2000, ST1 mm.

|15/01, 2022

Vanliga frågor gällande EMU1, Open CPN, STng, NMEA 2000, ST1 mm.

Under det senaste året har vi hjälpt tusentals av er med olika frågor. Från enkla inköp rakt fram till felsökning och felsökning på mycket stora installationer. Vi lägger stor vikt vid vad DU, kunden vill veta. Här är de vanligaste tekniska frågorna vi har haft flera gånger under året:

Fungerar EMU-1 med min Raymarine Axiom MFD?

Detta är förmodligen den vanligaste frågan vi får. Dels tack vare hur omfattande EMU-1 är, och dels tack vare Raymarine utan tvekan är den MFD som ger mest valuta för pengarma.

Det enkla svaret är ja. EMU-1 kommer att fungera med en Raymarine Axiom MFD, precis som den kommer att fungera med vilken NMEA 2000-certifierad skärm som helst som kan förstå och visa motordata. EMU-1 kan mata ut ett antal motor- och transmissionsdata-PGN. Hur dessa visas på MFD beror på MFD-tillverkaren och de menyer de har tillgängliga. Vissa kan tillåta flera motorer på en sida, man kan bara tillåta en enmotor per sida till exempel.

För eventuella specifika frågor om den MFD du väljer kan vi försöka hjälpa till där vi kan, men det är bäst att kontakta tillverkaren för deras råd.

Kommer min W2K-1 att fungera med Navionics och OpenCPN?

W2K-1 testas kontinuerligt mot alla de mest populära apparna i branschen, för att säkerställa tillförlitlighet och optimerad drift mellan enheten och appen. Vi kan bekräfta att W2K-1 kommer att fungera med både Navionics och OpenCPN, tillsammans med ett stort antal andra applikationer. Den fullständiga listan över kompatibla appar finns här: https://actisense.com/w2k-1-compatible-apps/

Vi är alltid öppna för fler ansökningar att testa. Så om du har en som inte finns med i listan som du vill testa, vänligen meddela oss så tittar vi på det! När det gäller OpenCPN och W2K-1, finns det en artikel här som ger en detaljerad förklaring av hur man ansluter enheten till PC-programmet; https://actisense.com/news/using-the-w2k-1-with-opencpn/

Är SeaTalkNG samma sak som NMEA 2000?

Det finns en vanlig missuppfattning att SeaTalkNG är ett annat protokoll än NMEA 2000. Lyckligtvis är detta inte sant, eftersom de faktiskt är nästan identiska på alla sätt. På data- och protokollnivå är de exakt samma, vilket innebär att STNG-enheter kommer att kommunicera med NMEA 2000-certifierade enheter sömlöst i samma nätverk. Den enda skillnaden mellan de två är det fysiska lagret.

NMEA 2000 använder DeviceNet-standarden för kabel och kontakter, där DeviceNet M12-kontakter används. STNG är en patenterad Raymarine-metod för kablage, men de kan fortfarande anslutas till NMEA 2000 med lätthet. Med hjälp av adapterkablar som Raymarine A06045 kan en STNG-kabel enkelt anslutas till en NMEA 2000 M12-anslutning.

Är SeaTalk 1 samma som NMEA 0183?

Tyvärr är SeaTalk 1 och NMEA 0183 inte samma sak och delar inte samma anslutningar eller meningar. De fungerar båda på ett seriellt dataprotokoll, men de kan inte kopplas ihop utan en omvandlare. SeaTalk 1 är ett Raymarine proprietärt meddelandeprotokoll som NMEA 0183-enheter inte förstår.

SeaTalk 1 består av 3 trådar; en 12V matning, GND / Common, och en datakabel som ansluts parallellt. NMEA 0183 har å andra sidan 4 trådar (om NMEA 0183 v2.0+), med ett sändningspar och ett mottagningspar.

Kan jag ändra min NGT till en NGW eller vice versa?

Tyvärr är detta inte möjligt. Det finns ett antal anledningar till varför vi inte kan stödja detta, med det enklaste är frågorna om märkning och produktdatabas. Om en installatör går ut till ett fartyg som har en NGT-1 på men är märkt som en NGW-1 riskerar de att bli förvirrade. De skulle potentiellt kunna testa fel saker.

Utöver detta kommer vår databas och din återförsäljare/distributörs databaser att detaljera vad produkten är. Om den någonsin returneras eller testas kan produkten eventuellt anses vara felaktig eftersom den har ändrats, men testaren känner inte till detta.