SONAR TEST - När SONAR påverkas av störningar

|11/06, 2024

SONAR TEST - När SONAR påverkas av störningar

Denna FAQ är en del av vår nya serie för felsökning av Sonar-system. Här hittar du guider för att undersöka och lösa vanliga problem med SONAR, inklusive störningar och inställningar. Oavsett om du använder ett RV, RVM eller AIRMAR CHIRP SONAR-system, erbjuder vi steg-för-steg-instruktioner för att säkerställa optimal prestanda. Om du behöver hjälp med installationen eller testningen.

DEL 1 - SONAR FEL - Ingen givare ansluten undersökningsguide
DEL 2 - Introduktion till SONAR-störningar
DEL 3 - SONAR-störningsundersökning – Manuell inställning
DEL 4 - SONAR INSTÄLLNING & TEST - När SONAR inte påverkas av störningar
DEL 5 - SONAR INSTÄLLNING & TEST - När SONAR påverkas av störningar
DEL 6 - RV och RVM Transducer Sense Resistor Test

VAR MEDVETEN OM!

Innan du fortsätter med felsökning och inställning av ditt system, se till att din AXIOM har den senaste mjukvaran. Följ länken nedan för att kontrollera den senaste mjukvaruversionen för din AXIOM och mer information om hur du uppdaterar via WIFI eller micro SD-kort. https://www.raymarine.eu/service-and-support/software-updates/mfds/lighthouse4/axiom-models/

Processen nedan förklarar vad du ska göra när du har upptäckt störningar på ett SONAR-system. Om du fortfarande ser störningar även med alla (eller de flesta) enheter i systemet AVSTÄNGDA och motorn AVSTÄNGD, följ vår nya guide som ger ytterligare steg för felsökning. Om du inte kan utföra alla eller delar av följande förslag nedan, kan du be om hjälp från Produktsupport eller en Auktoriserad Raymarine-återförsäljare.

STEG 1. JORDNING

Störningar kan orsakas av dålig eller ingen jordning på ett SONAR-system. Se till att du följer instruktionerna från installationsmanualen för SONAR-modulen eller AXIOM som fungerar som den huvudsakliga sonar-källan installerad ombord och testa för att se om detta löser störningsproblemen.



Du kan ladda ner den senaste versionen av vilken Raymarine-manual som helst genom att trycka på länken nedan. https://www.raymarine.com/en-gb/support/raymarine-user-manuals

STEG 2. STRÖMFÖRSÖRJNING

Isolera strömförsörjningen. Detta görs genom att isolera strömförsörjningen för SONAR-modulen eller AXIOM och ansluta den till ett externt batteri som inte är anslutet till något annat. Eventuella problem relaterade till strömförsörjningen kommer att elimineras på detta sätt.

SONAR-modul till AXIOM
Koppla bort SONAR-modulen från huvudströmförsörjningen och anslut den till en extern strömförsörjning enligt bilden.



Du behöver inte ändra AXIOMs strömförsörjning om dess interna SONAR används. Om detta är fallet, se exempel nedan.

AXIOM Intern SONAR
Koppla bort AXIOM från huvudströmförsörjningen och anslut den till en extern strömförsörjning enligt bilden.



STEG 3. TRANSDUCER

Störningar kan överföras från en extern källa till transducerkabeln (kabeldragning) eller själva transducern. Det bästa sättet att testa om detta är fallet är att ansluta en annan transducer till AXIOM eller SONAR-modulen, dra kabeln löst (inte via kabeldragning) och placera transducern på sidan av båten och i vattnet (minst 60 cm djup).

SONAR-modul till AXIOM
Stäng av SONAR-modulen, koppla bort den permanenta transducern från SONAR-modulen och anslut den nya testtransducern på sidan av båten.

Installera inte den nya transducern permanent och dra inte kabeln genom några kabeldragningar eller ventiler. Dra kabeln löst till SONAR-modulen.



AXIOM Intern SONAR

Stäng av AXIOM, koppla bort den permanenta transducern från AXIOM och anslut den nya testtransducern på sidan av båten.

Installera inte den nya transducern permanent och dra inte kabeln genom några kabeldragningar eller ventiler. Dra kabeln löst till AXIOM.

Detta avslutar den sista delen av vår Sonar Felsökningsguide-serie. Om du fortfarande har problem med störningar på din båt, tveka inte att be om hjälp från Produktsupport eller kontakta din lokala auktoriserade Raymarine-återförsäljare.