Insamling av data för att diagnostisera autopilotens prestandaproblem
Digital Skipper |27/03, 2024

Autopiloter är komplexa system vars beteende beror på input från flera sensordataflöden, fartygshastighet, styrningsegenskaper och mycket mer, samt väder och sjötillstånd. Om en autopilot inte styr bra finns det många potentiella orsaker som bör kontrolleras innan man antar att det är ett fel. Faktum är att de nuvarande Evolution-autopiloterna är briljanta och mycket pålitliga, så om din inte fungerar bra är det nästan säkert ett problem med dess inställningar eller inkommande data, vilket vi kan hjälpa till att hitta och lösa.
Några andra vanliga frågor behandlar vanliga orsaker till styrproblem, men om det inte är något enkelt som detta, vad kan göras för att förstå problemet och orsaken? Svaret är att samla in en inspelning av NMEA2000/SeatalkNG-data medan autopiloten används och problemet är uppenbart.
Vad bör jag göra innan jag gör en SeatalkNG-dataregistrering?
Det finns några vanliga saker att kontrollera först, innan du går till besväret att spela in SeatalkNG-data (Calibration Lock måste vara inställd på Off i Vessel Settings för att kunna få tillgång till många av dessa inställningar):
- Hard-over tid
I autopilotsystem som inte har en roderreferenssensor, som EV-100 och EV-200, är kalibreringsalternativet Hard-Over tid mycket viktigt för bra styrprestanda. Denna inställning finns i Menu > Setup > Autopilot calibration > Drive settings. Standardvärdet är 10 sekunder, men detta kan vara fel för din båts styrning. Om du ändrar det aktuella värdet med några sekunder, hur påverkar detta styrningen? Om din båts styrning är snabbare eller långsammare än normalt, så berättar denna inställning detta för autopiloten och den kan då styra en rakare kurs. - Hastighetsdata
Autopiloten använder hastighetsinformation för att avgöra hur mycket roder som ska appliceras. Vad är den aktuella hastighetsingångsvalet i Autopilot calibration > Vessel Settings? Generellt sett ger Speed Over Ground (SOG) från din kartplotter det bästa resultatet. - Fartygstyp
Ibland är valet av fartygstyp som ger den bästa styrprestandan inte det uppenbara valet i Autopilot calibration > Vessel Settings. Jag skulle föreslå att prova varje segel- eller motortyp, även om de inte verkar vara rätt typ för din båt, eftersom en kan ge en bättre "beskrivning" av hur din båt hanterar än andra och därmed resultera i bättre styrprestanda. - Mjukvaruversion
Du bör se till att din autopilot kör den senaste versionen av mjukvaran, eftersom vi har gjort många prestandaförbättringar över tid. Även om autopiloten är ny, kan den ha varit i lager under en tid och kan köra äldre mjukvara. Du kan uppdatera mjukvaran genom vilken som helst av de senaste Raymarine multifunktionsdisplayerna eller genom Wifi-mjukvaruuppdateringsfunktionen på de senaste Raymarine MFD:erna. - Kompasskalibrering
Jag skulle föreslå att göra Autopilot calibration > Vessel Settings > Restart Compass, för att säkerställa att eventuell dålig kompasskalibreringsdata (t.ex. från när något magnetiskt var nära kursgivaren) tas bort och du kan börja om. Du bör alltid göra detta efter att ha flyttat kursgivaren eller ändrat något i dess miljö eller omgivning.
Om dessa inte löser problemet, bör du spela in SeatalkNG-data när autopiloten används och skicka detta till Raymarine Support via Ask Raymarine.
Varför är det användbart att spela in SeatalkNG-data?
En verbal beskrivning av hur en autopilot fungerar är mycket svår att förmedla tydligt, men i en dataregistrering finns tidsstämplad data som visar:
- Autopilotens kurs kontra GPS-kurs över marken
- 'Hastighet genom vatten kontra hastighet över marken
- Autopilotläge (Standby, Auto, Vane, Track, Calibration)
- Begärda och faktiska rodervinklar och roderhastighet
- Fartygs yaw-hastighet
- Fartygs pitch och rullning, vinddata
- Eventuella autopilotalarm och felmeddelanden
- Kurs och avstånd till waypoint, cross-track error
- Produktens artikelnummer, serienummer och mjukvaruversioner
Och mycket mer. Med andra ord, om du kan logga den datan och skicka den till oss, kan vi "spela upp" din resa, se hur autopiloten och fartyget presterade nästan som om vi var ombord själva, och grafiskt visa vilken kombination av data över tid.
Vad bör du göra?
- Slå på autopilotens "debugging" i Setup > Calibration > Commissioning. Ställ in Debug till 7 och ACU Debug till 31. För att se dessa alternativ måste Calibration Lock (i Vessel Settings) vara Off.
- Sätt in ett tomt MicroSD-kort i en kartplats i en Raymarine Lighthouse2 eller Lighthouse 3 MFD (om du har mer än en MFD, måste detta vara Master-enheten som är ansluten till STNG).
På Lighthouse 4 MFD:er:
- Gå till Home > Settings > Network > Diagnostics > NMEA devices and messages (om du inte ser detta alternativ, se till att din display kör en ny version av mjukvaran och att du arbetar på Master-displayen), välj var du vill spara inspelningen med Save to:, tryck sedan på Start Recording.
- Tryck på Back (<) en gång för att komma till NMEA devices-sidan och tryck på Refresh för att få systemet att pollera alla NMEA2000-enheter, som sedan kommer att visas i inspelningen.
På Lighthouse 2 MFD:er:
- Gå till Home > Setup > Maintenance > Diagnostics > Interfaces > Record File och se till att rätt plats är vald (1 är toppen), gå sedan till N2K/STng > Buffer > Start Buffer > Record Buffer.
- Gå till Home > Setup > Maintenance > Diagnostics > Select Device. Detta får systemet att pollera alla NMEA2000-enheter, som sedan kommer att visas i inspelningen.
När inspelningen har startats:
- Använd autopiloten så länge du behöver för att demonstrera problemet. Du måste vara på väg, och du måste logga minst flera minuter av data. Om du loggar under en lång tid, vänligen notera när vi kan förvänta oss att se problemet (t.ex. 16:30 eller 25 minuter in i loggen).
- Gå tillbaka till MFD-diagnostik och stoppa logginspelningen.
- Stäng av Debug Mode på autopiloten.
- Ställ en fråga här, beskriv problemet och bifoga alla NMEAxxxxxx.log-filer som du hittar på ditt MicroSD-kort. Det är viktigt att berätta för oss vad vi ska leta efter i loggen.
Om du inte har en LH2 eller LH3 MFD
Många Raymarine tekniska servicehandlare har hårdvara som kan göra inspelningar, eller vi kan kanske tillhandahålla en "datalogger" som kan göra samma sak. Om du tror att du kan behöva gå denna väg, kontakta teknisk support.
Vilka autopiloter är denna process användbar för?
Alla SeatalkNG-anslutna autopiloter: SPX-autopiloter med färgpilotdisplayer och Evolution-autopilotserien.
Vad bör jag göra när jag har skapat en logg/inspelning av autopilotens prestanda?
Du bör skicka detta till Raymarine teknisk support, tillsammans med en beskrivning av problemet, via Ask Raymarine.