Felsöka radar skanner som inte roterar
Digital Skipper |31/01, 2025

Det rekommenderas att ström- och jordledningar för radarkabeln inspekteras för att säkerställa att de är fria från korrosion, att käftarna på eventuella kontakter klämmer fast på ledningens tråd snarare än på ledningens isolering, och att anslutningarna är täta. Om så är fallet och problemet kvarstår med en fullt laddad batteribank, verkar det som att radarn har drabbats av ett fel.
Den vanligaste orsaken till det rapporterade problemet är att radarn inte får tillräckligt med ström. Det rekommenderas att fartyget ansluts till landström, att dess batterier tillåts uppnå en fullt laddad status, och därefter, medan det fortfarande är anslutet till landström, att systemet testas. Om problemet kvarstår och systemet har installerats av en certifierad Raymarine-installatör, rekommenderas det att installatören kontaktas för att åtgärda detta problem.
Om du har installerat det själv och radomen köptes för mindre än 30 dagar sedan, rekommenderas det att radomen byts ut av din återförsäljare. Om radomen köptes för mer än 30 dagar sedan, rekommenderas det att radarn skickas till Raymarine Repair på www.customer.raymarine.com för att bänktestas/servas.
Förutom att åtgärda problemet är det generellt bästa praxis att använda din radar när du är ute på vattnet, även i bra väder/sikt. Detta tjänar tre syften:
- Det gör att du blir bekant med systemet så att du inte behöver tänka igenom hur du använder det i dåliga förhållanden. Det gör att du utvecklar en förståelse för vad skärmen visar i den synliga världen.
- Du testar ständigt om radarn fungerar. Mindre sannolikt att bli överraskad när förhållandena blir dåliga.
- "Regelverket" kräver att du alltid håller en ordentlig utkik. Radarn hjälper dig med denna uppgift.