Använd GPS-data från STng/NMEA 2000 för att förse en NMEA0183 DSC VHF-radio
Digital Skipper |1/04, 2024

Efter introduktionen av GPS:er med STng eller NMEA 2000 anslutning, insåg man att många kunder hade DSC VHF-radios, singel-bandradios, etc. som krävde 4800 BAUD NMEA 0183 GPS-datameningar för att stödja driften av dessa enheter. Några av dessa kunder hade inte en 4800 BAUD-källa för GPS-data för att uppfylla detta krav. Som svar introducerade Raymarine en funktion inom v1.21 SeaTalk till SeaTalkng Converter-programvaruuppdateringen som tillåter en SeaTalk till SeaTalkng Converter att sända en begränsad uppsättning av 4800 BAUD NMEA 0183 GPS-meningar. Raymarine har därefter introducerat E70196 VHF NMEA 0183 till STng Converter Kit (visas nedan).
SeaTalk till SeaTalkng Converter kommer att sända följande 4800 BAUD NMEA0183 v4.10-meningar:
- GGA - Om L/L är närvarande på STng, kommer GGA att sända endast de datafält som är tillgängliga, t.ex. tid/datum etc.
- RMC - Om L/L är närvarande kommer RMC att sända endast de datafält som är tillgängliga, t.ex. tid/datum etc.
- VTG - Om SOG och/eller COG är giltiga i 129026, kommer VTG att sända endast de datafält som är tillgängliga, t.ex. variation etc.
Efter programvaruuppdateringen kommer SeaTalk till SeaTalkng Converter att fungera i "Sense Mode" under de första tjugo sekunderna. Om först generations SeaTalk-kommunikationspaket upptäcks under Sense Mode, kommer SeaTalk till SeaTalkng Converter att fungera som en SeaTalk till SeaTalkng Converter. Om inga först generations SeaTalk-kommunikationspaket upptäcks under Sense Mode, kommer SeaTalk till SeaTalkng Converter istället att fungera som en envägs delvis SeaTalkng/NMEA 2000 databridge, som sänder de ovan nämnda NMEA 0183 GPS-meningarna med $GP Talker ID vid 4800 BAUD.
Diagrammet nedan illustrerar hur en SeaTalk till SeaTalkng Converter kan användas för att förse GPS-data från en a67 MFD till en DSC VHF-radio som kräver sådana data från en 4800 BAUD NMEA 0183-källa. GPS-data från en Raystar 130 eller annan SeaTalkng/NMEA 2000 datakälla kan på liknande sätt tillhandahållas till en DSC VHF-radio med hjälp av SeaTalk till SeaTalkng Converter.
Notera: Enligt internationell överenskommelse ska DSC VHF-radios anslutas till en källa för GPS-data när de används. I enlighet med denna överenskommelse kommer DSC VHF-radios att avge ett NO FIX-larm med jämna mellanrum när VHF-radion inte tar emot GPS-data via dess NMEA 0183- eller SeaTalkng/NMEA 2000-kommunikationsgränssnitt. DSC VHF-radios har en funktion som tillåter manuell inmatning av fartygets position. Denna funktion är endast avsedd för nödsituationer om VHF-radions källa för GPS-data har misslyckats.
Notera: Lösningen som anges ovan gäller även för Axiom MFDs (inte att förväxla med Axiom Pro och Axiom XL MFDs) och Element-displayer. Eftersom NMEA 0183-kommunikationsgränssnittet för Axiom MFDs och Element-displayer har en DeviceNet-kontakt istället för en SeaTalkng-kontakt, kan en A06075 39,4 tum (1,0 m) DeviceNet (F) till SeaTalkng Spur Adapter användas för att ansluta en Axiom MFD till en SeaTalkng-spurkontakt.
Många kunder vill övervaka DSC VHF-radiokommunikationer medan de ligger för ankar, vid kaj, etc., men vill inte ha den extra strömförbrukningen från en MFD. Sådana kunder rekommenderas att
- Installera en extern GPS såsom Raystar 150 GPS-sensor som fartygets primära GPS-sensor och
- Driva SeaTalkng/NMEA 2000-ryggraden och DSC VHF-radion från dedikerade strömkretsar. På detta sätt behöver endast SeaTalkng/NMEA 2000-ryggraden och VHF-radiokretsarna vara påslagna medan DSC VHF-radion övervakas.